ARCHIVAL SCIENCE AND INFORMATION LITERACY: an analysis under the precepts of Critical Information Theory and Critical Information Literacy

uma análise sob os preceitos da Teoria Crítica da Informação e da Competência Crítica em Informação

Authors

  • Renata Lira Furtado Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Ana Roberta Pinheiro Moura Universidade Federal do Pará
  • Amanda Yvaloo Brasil Feitosa Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-6186.2024v12n2.69987

Keywords:

Arquivologia, Competência em Informação, Teoria Crítica em Informação, Competência Crítica em Informação

Abstract

The research presents the dialogue between Information Literacy and Archival Science based on three axes: 1) Information Literacy and learning in the archival context; 2) Information Literacy and archiving; and 3) Informational Phenomena in Archival Science. The Study is configured as the second phase of research and aims to investigate the possible relationships of the Archival Science – Information Literacy dyad with the precepts of Critical Information Theory and Critical Information Literacy. Methodologically, the research adopts the Systematic Bibliographic Review for data collection. The results were analyzed using comparative analysis and presented in a concept map. The results obtained highlighted the relationship between the theoretical aspects investigated, highlighting the Critical Information Literacy as a tool for social transformation, which assists in the processes of production, use, destination and access to information, in an effective, ethical and responsible way, including all social actors involved in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Lira Furtado, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Campus Marília. Mestre em Ciência da Informação e Bacharel em Arquivologia pela Universidade Estadual de Londrina. Docente no curso de graduação em Arquivologia e no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Pesquisa Arquivologia e Competência em Informação (GPArqCoInfo) e integrante do Grupo de Estudos Críticos sobre Ciência da Informação e Tecnologia, atuando principalmente nos temas: Competência em informação na Ciência da Informação e na Arquivologia, Práticas informacionais, Gestão Documental, Gestão da Informação e do Conhecimento.

Ana Roberta Pinheiro Moura, Universidade Federal do Pará

Mestra em Ciência da Informação (PPGCI/UFPA), Especialista em Arquitetura da Informação em sistemas (2022-2022), Graduada em Arquivologia na UFPA (2015-2018), Graduada em Gestão de Recursos Humanos (2014-2017). Integrante do Grupo de Pesquisa Grupo de Pesquisa "Arquivologia e Competência em Informação" (GpArqCoInfo). É Arquivista na UFPA, vinculada ao Campus Universitário de Tucuruí, atuando com implantação de gestão documental e Processo administrativo eletrônico. Pesquisa principalmente sobre: Arquivologia, Informação Arquivística, Fenômenos Informacionais, Desinformação, Competência em Informação e Competência Crítica em Informação.

Amanda Yvaloo Brasil Feitosa, Universidade Federal do Pará

Graduada em Arquivologia na UFPA (2019-2022). Integrante do Grupo de Pesquisa "Arquivologia e Competência em Informação" (GpArqCoInfo). É Arquivista na UFPA. Pesquisa principalmente sobre: Arquivologia, Informação Arquivística, Fenômenos Informacionais, Desinformação, Competência em Informação e Competência Crítica em Informação.

References

ALVES, Fernanda Maria Melo; ALCARÁ, Adriana Rosecler. Perfil e competências dos profissionais de informação e suas necessidades de formação: cenário nos PALOP. Ágora: Arquivologia em debate, Florianópolis, v. 25, n. 51, p. 47-76, out. 2015. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/541 . Acesso em: 14 mar. 2023.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Correntes teóricas da ciência da informação. Ciência da informação, Brasília, v. 38, p. 192-204, 2009.

BEZERRA, Arthur Coelho et al. iKritika: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.

BEZERRA, Arthur Coelho. Da teoria matemática para uma proposta de teoria crítica da informação: a integração dos conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, p. 182-201, 2020.

BORGES, Jussara; BRANDÃO, Gleise da Silva. Análise das competências infocomunicacionais a partir da metaliteracy: um estudo com arquivistas. Ciência da Informação, Brasília, v. 45, n. 2, p. 15-25, ago. 2016. Disponível em http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/3798 . Acesso em: 25 nov. 2022.

BRANDÃO, Gleise da Silva; BORGES, Jussara. Emprego da competência em informação por estudantes de Arquivologia da Universidade Federal da Bahia. Ágora, Florianópolis, v. 24, n.49, p. 277-310, 2014. Disponível https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/512/pdf_73 Acesso em: 5 nov. 2024.

BRISOLA, Anna Cristina C. Competência crítica em informação como resistência à sociedade da desinformação sob um olhar freiriano: diagnósticos, epistemologia e caminhos ante as distopias informacionais contemporâneas. 2021. 293f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia – IBICT, Rio de Janeiro, 2021.

CARINI, Peter. Archivists as Educators: integrating primary sources into the curriculum. Journal of Archival Organization, [S. l.], v. 7, n. 1-2, p. 41-50, maio, 2009. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15332740902892619 Acesso em: 14 mar. 2023.

CARINI, Peter. Information Literacy for Archives and Special Collections: defining outcomes. Portal: Libraries and the Academy, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 191-206, 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/231141113.pdf . Acesso em: 14 mar. 2023.

DOWNEY, Annie. Critical Information Literacy: foundations, inspiration and ideas. Sacramento, CA: Library Press Juice, 2016.

FUCHS, Christian. Towards a critical theory of information. TripleC Communication, Capitalism & Critique: Journal for a Global Sustainable Information Society, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 243-292, nov. 2009.

FURTADO, Renata Lira; BELLUZZO, Regina Celia Baptista. Gestão do conhecimento e competência em informação: possíveis relações e perspectivas de atuação do profissional arquivista. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 2, p. 314-339, maio/ago. 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/28881 . Acesso em: 3 dez. 2022.

FURTADO, Renata Lira; SILVA, Victor Martins. O papel do Arquivista na defesa dos direitos humanos: em busca de elementos da Competência em Informação. Convergência em Ciência da Informação, Aracaju, v. 2, n. 2, p. 23-43, 2019. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/11782 . Acesso em: 3 dez. 2022.

FURTADO, Renata Lira. A Competência em Informação no cenário arquivístico: uma contribuição teórico-aplicada. 2019. 364f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/180950. Acesso em: 22 jun. 2022.

FURTADO, Renata Lira; SANTOS, Gabriel Jhonatta Pereira. Mapeamento da produção acadêmico-científica sobre competência em informação na arquivologia: da aprendizagem às práticas profissionais. ÁGORA: Arquivologia em debate, v. 31, n. 62, p. 1-24, 2021.

FURTADO, Renata Lira; SANTOS, Maria de Nazaré Coelho dos; SANTOS, Felipe Cesár Almeida. Precisamos falar sobre os fenômenos informacionais contemporâneos no contexto arquivístico. Informação em Pauta, v. 7, p. 3, 2022.

FURTADO, Renata Lira; BELLUZZO, Regina Célia Baptista; VITORIANO, Marcia Cristina Carvalho Pazin. Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro. ÁGORA: Arquivologia em debate, [S. l.], v. 33, n. 66, p. 1–22, 2023a. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173 Acesso em: 08 jun. 2024.

FURTADO, Renata Lira; CAVALCANTE, Celineide Rodrigues; COSTA, Maria Ivone Maia da; SANTOS, Felipe Cesar Almeida dos; MOURA, Ana Roberta Pinheiro. A trajetória do Grupo de Pesquisa Arquivologia e Competência em Informação. Folha de Rosto, p. 37-62, 2023b. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/963 Acesso em: 08 jun. 2024.

GIROUX, Henry. Toward a pedagogy of critical thinking. In: Kerry S. Walters (ed.). Re-Thinking reason: new perspectives in critical thinking. Albany: Suny, 1994. p. 200-201.

HORKHEIMER, Max. Traditional and critical theory. New York: Continuum, 1980.

KETELAAR, Eric. Archival temples, archival prisons: Modes of power and protection. Archival Science,[S. l.], v.2, p.221-238, 2002.

LEITE, Bruno Ferreira; PIMENTA, Ricardo Medeiros. Contribuições da Competência Crítica em Informação para a atuação em preservação por arquivistas e bibliotecários. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. p. 6227-6240. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/102552 . Acesso em: 3 dez. 2022.

LI, Haitao; SONG, Linlin. Empirical research on archivists’ skills and knowledge needs in Chinese archival educationesearch on archivists’ skills and knowledge needs in Chinese archival education. Archival Science, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 341-372, ago. 2012. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10502-012-9183-4 . Acesso em: 3 dez. 2022.

MARTENDAL, Fernanda Frasson; SILVA, Eva Cristina Leite; VITORINO, Elizete Vieira. Diálogo entre as dimensões da competência em informação e os cursos de graduação em Arquivologia do sul do Brasil. Em questão, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 53-78, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/69952 . Acesso em: 25 nov. 2022.

MONTENEGRO, Maria Elvira. Unsettling evidence: an anticolonial archival approach/ reproach to Federal Recognition. Archival Science, [S. l.], v.19, p.117–140, 2019.

OLIVER, Gillian; FOSCARINI, Fiorella. Records management and Information Culture: Tackling the people problem. Londres: Facet Publishing, 2014. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EL-09-2015-0167/full/html . Acesso em: 25 nov. 2022.

SANTOS, Felipe César Almeida dos; FURTADO, Renata Lira; VITORIANO, Marcia Cristina de Carvalho Pazin. Explorando as interfaces entre a Competência profissional, a Competência em informação e a Competência arquivística no âmbito da Arquivologia. Diálogos na Ciência da Informação – Atas do XIV Encontro EDICIC. Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, Centro de Estudos Clássicos, Portugal, 2024. Disponível em: https://www.edicic2024.letras.ulisboa.pt/atas-edicic-2024-lisboa/ Acesso em: 12 out 2024.

VENTURA, Renata; DA SILVA, Eva Cristina Leite; VITORINO, Elizete Vieira. Competencia en información: un abordaje desde el archivista. Biblios: Journal of Librarianship and Information Science, [S. l.], n. 73, p. 35-50, fev. 2018. Disponível em: https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/392 . Acesso em: 10 set. 2022.

VILAR, Polona; SAUPERL, Alenka. Archives, Quo Vadis et Cum Quibus?: archivists self-perceptions and perceptions of users of contemporary archives. International Journal Of Information Management, [S. l.], v. 35, n. 5, p. 551-560, out. 2014. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0268401215000572?via%3Dihub . Acesso em: 13 jun. 2022.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional: bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009.

YAKEL, Elizabeth. Information literacy for primary sources: creating a new paradigm for archival researcher education. Oclc Systems & Services: International digital library perspectives, [S. l.], v. 20, n. 2, p.61-64, jun. 2004. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10650750410539059/full/html . Acesso em: 24 set. 2022.

Published

2024-12-24

How to Cite

FURTADO, R. L.; PINHEIRO MOURA, A. R. .; BRASIL FEITOSA, A. Y. ARCHIVAL SCIENCE AND INFORMATION LITERACY: an analysis under the precepts of Critical Information Theory and Critical Information Literacy: uma análise sob os preceitos da Teoria Crítica da Informação e da Competência Crítica em Informação. Archeion Online, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 77–94, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2318-6186.2024v12n2.69987. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/archeion/article/view/69987. Acesso em: 14 jan. 2025.

Issue

Section

Relatos de Pesquisa