A DISCIPLINA METODOLOGIA DO TRABALHO CIENTÍFICO DO CURSO DE BIBLIOTECONOMIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO E SUA CONTRIBUIÇÃO NA PRODUÇÃO CIENTÍFICA
Abstract
Methodology of the Scientific Working with discipline stimulator of the production of knowledge. This is the University as a place of knowledge production, trainer of professionals and researchers from various disciplines, as well as subjects more critical, reflexive, independent and ethical, noting that this position is encoded by the process of teaching, research and extension. Discusses the pedagogical dimension of the discipline of scientific research methodology course in Library Science at the Federal University of Maranhão. Emphasizes its use in the preparation of technical and scientific works, emphasizing the contribution of this for the scientific production of the learners. Identify how this course has contributed to the production of scientific students, Harvesting of the same opinion about the importance of the methodology of scientific work. Looking through questionnaires with closed and open questions, applied to students in the 2nd period of the course of librarianship.Downloads
References
CASTRO, César Augusto Castro. História da biblioteconomia brasileira: perspectiva histórica. Brasília: Thesaurus, 2000.
COORDENAÇÃO DE BIBLIOTECONOMIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Projeto político-pedagógico do curso de biblioteconomia, 2006.
DEMO, Pedro. Saber pensar. São Paulo: Cortez, 20001.
DEPARTAMENTO DE BIBLIOTECONOMIA. Programa de disciplina. São Luís, 2010.
FERREIRA, Maria Mary. A função social da universidade: alguns pontos para refletir, 200?.
Gil, A.C. Como delinear um estudo de caso. In:______. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed.São Paulo:Atlas, 2009. Cap.12, p. 137-142.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss. 3. ed.Rio de Janeiro: Moderna LTda, 2009.
LEHFELD, Neida. Metodologia e conhecimento científico: horizontes virtuais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
LUCKESI, Cipriano Carlos. et al. Fazer universidade: uma proposta metodologia. 10. ed. São Paulo : Cortez,1998.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez,2007.
SOUZA, Francisco das Chagas de. O modelo educacional e seu impacto sobre a dimensão pedagógica de Ciência da Informação. Em questão, Porto Alegre, v.10, n.1, p.123-142,jan./jun.2004.