REFERENCE SERVICE IN SECOND LIFE (SL)

Authors

  • Alice Cabral (In memorian)
  • Elaine de Oliveira Lucas Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Abstract

This paper presents the main characteristics of the reference service and its possibilities in Second Life with intention of developing a proposal of reference service in this virtual world. Through this proposal, it will be possible to make available personalized and differentiated services, through the librarian-avatar, chatterbot and access links to the websites, and the improvement and innovation on the offered virtual reference services. The proposal will be presented with base in literatures of virtual reference service, and also starting from empiric research, in other words, practices of Second Life use. This paper intends to propitiate reflections to the professionals of the information, on the reference services and/or products that can be proportionate in the virtual units of information in 3D, publishing and cultivating these activities in Second Life and making possible different discursive communities to use this virtual world as an agile instrument of diffusion and sharing of information and knowledge. Keywords: Librarian-avatar. Virtual reference service. Second Life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Cabral, (In memorian)

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Foi Bibliotecaria do Instituto Federal Catarinense - Campus Araquari (2010)

Elaine de Oliveira Lucas, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Mestre em Engenharia de Produção pela UFSC Docente da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

References

AGRASSO NETO, Manoel; ABREU, Aline França. Conhecimento científico: subsídios para gestão de serviços de referência e informação. Florianópolis: EDUFSC, 2009. 232 p.

AMARAL, Sueli Angélica do; GUIMARÃES, Tatiara Paranhos. Websites de unidades de informação como ferramentas de comunicação com seus públicos. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. 26, 2º sem.2008. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/viewPDFInterstitial/7195/6642>. Acesso em: 16 maio 2009.

CLASSIFICAÇÃO BRASILEIRA DE OCUPAÇÕES. Competências Pessoais: profissionais da informação. Brasília: [s.n.], [2007?]. Disponível em: <http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/ResultadoFamiliaDescricao.jsf>. Acesso em: 30 ago. 2009.

COMARELLA, Rafaela Lunardi; CAFÉ, Ligia Maria Arruda. Chatterbot: conceito, características, tipologia e construção. Informação & sociedade, João Pessoa, v. 18, n. 2, p. 55-67, 2008. Disponível em: <http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1758/2110>. Acesso em: 2 set. 2009.

DIAS, Guilherme Ataíde et al. Representando o conhecimento através de

ontologias: o caso do chatterbot Lunmi. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8, 2007, Salvador. Anais... Salvador: ENANCIB, 2007. p. 1-12. Disponível em: < http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT2--238.pdf>. Acesso em: 23 abr. 2009.

GARCÍA, Catuxa Seoane; ROBLEDO, Vanesa Barrero. La evolución de los servicios de referencia digitales en la Web 2.0. In: Congresso de Anabad Memoria y Tecnología, 8, 2008, Madrid. Anais... Madrid: Anabad, 2008. p. 1-18. Disponível em: <http://www.deakialli.com/wp-content/uploads/2008/02/servicios-de-referencia-en-la-web-20.pdf> Acesso em: 11 mar. 2009.

JESUS, Deise Lourenço de. Produtos e serviços da web 2.0 no serviço de referência das bibliotecas. 2009. Disponível em: <http://www.SLideshare.net/dlourenco/produtos-e-servios-da-web-20-no-servio-de-referencia-das-bibliotecas>. Acesso em: 9 set. 2009.

KIRNER, Tereza G.; MATOS, Andréa T.; COSTA, Plácida L. A realidade virtual na biblioteconomia. In: KIRNER, Claudio; TORI, Romeroi (editores). Realidade virtual: conceito e tendências. SãoPaulo: Editora Mania de Livro, 2004. 341 p., cap. 24, p. 303 - 310. Disponível em: <http://www.sbc.org.br/cerv/documentos/livro_pre_simp-2004.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2009.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2000. 260 p.

MORENO, Patricia da Silva. Serviço de referência digital: uma análise apoiada em agentes de interface. 2005. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) — Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Marília, 2005. Disponível em: <http://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/moreno_ps_me_mar.pdf >. Acesso em: 22 abr. 2009.

MOURA, T.J.M. Um chatterbot para aquisição automática de perfil do usuário. 2003. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) — Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003. Disponível em: <http://www.bdtd.ufpe.br/tedeSimplificado//tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2735>. Acesso em: 15 maio 2009.

REBELO, Irla Bocianoski; PINHO, Márcio Serolli. Interação em ambientes virtuais imersivos. In: KIRNER, Claudio; TORI, Romeroi (editores). Realidade virtual: conceito e tendências. SãoPaulo: Editora Mania de Livro, 2004. 341 p., cap. 8, p. 109 -132. Disponível em: <http://www.sbc.org.br/cerv/documentos/livro_pre_simp-2004.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2009.

RODRIGUEZ, Ramón Alberto Manso. Referencia Virtual: un enfoque desde lãs dimensiones asociadas a la gestión de información. Ciencias de la Información, Habana Vieja, Ciudad de la Habana, v. 39, n.2, p. 59-73, agosto, 2008. Disponível em: <http://www.cinfo.cu/Userfiles/file/Cinfo/CINFO2008/agosto2008/articulo%206.pdf >. Acesso em: 18 maio 2009.

Published

2013-09-10