ELDERLY AS DIGITAL IMMIGRANTS AND ACCESS AND USE OF DIGITAL INFORMATION TECHNOLOGIES AND SOCIAL NETWORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2019v15n4.53531

Abstract

The present work is a study on the behavior of the elderly in relation to the use of social networks. The beginning of the Internet and the evolution of the Web brought the need to adapt the elderly, which previously was only with receptive media, such as newspapers, which do not require interaction and, still, do not require real-time use. Nowadays, the elderly are considered digital immigrants, those who were born before technological evolution and who can adapt to this constant change. From this, a case study was carried out, with the objective of identifying how the elderly access as social networks, which are the networks most used by them and are interested in interests in enabling the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). It became clear that most users use their cell phones to access the Internet and WhatsApp is a more widely used social network, followed by Facebook. Many elderly people showed interest in not allowing personal information to reduce the feeling of vulnerability and fragility observed as social networks and changes in the digital insertion of the era.

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Author Biographies

Bruno Luce, Federal Institute of Rio Grande do Sul - IFRS

Master's student in the graduate program in computer science in education, at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (IFRS). Graduated in Journalism from Centro Universitário Metodista (2011) and graduated in Librarianship from the Federal University of Rio Grande do Sul (2018). Has experience in Information Science, with emphasis on Librarianship, acting mainly on the following themes: Fake News, Disinformation, Hyper-information, Information Literacy, post-truth, gelateca, bibliometric analysis, digital repositories. In journalism he worked in press offices with experience in crisis management.

Raquel Thomaz , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrado em Medicina: Ciências Médicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduação em Medicina e residência em Clínica Médica pela Universidade Estadual de Campinas. Residência médica em Geriatria pela PUC-RS e Medicina Paliativa na Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Lizandra Estabel, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS

Doutora em Informática na Educação - PGIE/UFRGS, possui Especialização em Informática na Educação - PGIE/UFRGS e graduação em Biblioteconomia pela Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FABICO/UFRGS). Coordenadora e Professora do Curso Técnico em Biblioteconomia, do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)- Campus Porto Alegre. Professora do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu do Mestrado Profissional em Informática na Educação do IFRS. Docente Permanente e orientadora de Mestrado e de Doutorado no PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS (PPGEC/UFRGS). Coordenadora do GT RS/POA de Leitura Inclusiva da Rede Nacional de Leitura Inclusiva da Fundação Dorina Nowill para Cegos (FDN). Coordenadora do Programa CERLIJ: leitura, informação, acessibilidade e literatura no Curso Técnico em Biblioteconomia. Prêmio de Pesquisa Emerald/CAPES - Edição 2015 na categoria Ciência da Informação. Membro do Comitê Gaúcho de Acessibilidade: Tecnologia e Informação (CGATI). Foi Coordenadora Pedagógica e Tecnológica e Professora do Curso de Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade (EBEA) da FABICO/UFRGS, na modalidade EAD. Coordenou os Cursos de Extensão em EAD de Bibliotecas Públicas e Escolares - BIBLIOTEC I, II e III (FABICO/UFRGS), Mediadores de Leitura na Bibliodiversidade (SECADI/MEC, UAB e SEAD/UFRGS), CAPATEC (MEC, UAB e SEAD/UFRGS), CAPADOC (PROGESP/UFRGS), Conexões de Leitura na Biblioteca Escolar, entre outros. Coordenou o primeiro curso nacional de Técnico em Biblioteconomia, na modalidade EAD, ofertado pela Rede ETEC/Brasil do MEC. Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa LEIA (Leitura, Informação e Acessibilidade), da FABICO/UFRGS e IFRS onde desenvolve pesquisa sobre a inclusão social, informacional e digital de pessoas com deficiência e com doenças crônicas (Fibrose Cística). Coordenadora do Projeto de Pesquisa Acessibilidade e Inclusão de Adolescentes com Fibrose Cística no Uso das Tecnologias de Informação e de Comunicação e na Criação de Game IV. Tem experiência nas áreas de Ciências da Informação, Informática na Educação e Educação Aberta e a Distância (EAD), atuando principalmente nos seguintes temas: Biblioteconomia, Leitura, Information Litercy, Literacia em Saúde, Mídias Sociais, Inclusão Social e Digital, Acessibilidade, Formação de professores e bibliotecários, Makerspace e EAD mediada por computador.

Published

2020-08-26

Issue

Section

Reserch Reports