“SARAVÁ KEHINDE!”: Rio de Janeiro's carnival as political manifesto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n32.69595.p69-86

Keywords:

carnival, emotion, politics, literature.

Abstract

This article discusses the emotion in the universe of samba schools in Rio de Janeiro. Taken as a central element and a universal feeling during the process of building the carnival parade, emotion can boost the samba schools in the of the carnival contest. Faced with the frequent mobilization of multiple feelings by the various actors of the associations, this article aims to investigate the impacts, effects, and consequences of emotion in the carnival of samba schools. To do so, the central object of the study is the parade Um defeito de cor, based on a book of the same name (Gonçalves, 2006), from the Portela samba school, elected in the categories best plot and best parade of carnival 2024 in an award of great relevance at the carnival of Rio de Janeiro. The analysis of the work is located in the field of the anthropology of emotions and on concepts developed by Lila Abu-Lughod and Catherine Lutz (1990). In addition to presenting the systematization of this theoretical field by the authors in the 1980s, the article exposes elements present in the universe of samba schools and the parade of 2024 of Portela. As a result, it was observed that emotion is the factor responsible for producing a micropolitical dimension in the carnival of the samba schools of Rio de Janeiro that seeks changes in the social reality of the participants and of the public.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carlos Antonio Nascimento de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional (PPGAS/MN/UFRJ). Bacharel em ciências sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). ID Lattes: http://lattes.cnpq.br/7328723979927728.

References

ABU-LUGHOD, Lila; LUTZ, Catherine. Language and the politics of emotion. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

CANDEIA FILHO, Antonio; ARAÚJO, Isnard. Escola de samba: árvore que esqueceu a raiz. 2. ed. Nova Iguaçu: Carnavalize, 2023.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Carnaval carioca dos bastidores ao desfile. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2008.

FARIAS, Júlio Cesar. O enredo de escola de samba. Rio de Janeiro: Litteris, 2007.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2006.

LEMOS, Julianna; COUTO, Rita; TILL, Joy. É no chuê-chuá: um mergulho nos enredos das escolas de samba do Grupo Especial. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 14., 2022, São Paulo. Anais [...] São Paulo: Blucher, 2022. p. 3498-3518.

MANGABEIRA, Clark; MARQUES, Victor. Assombros e enredos: escolas de samba em perspectiva antropológica. 2. ed. Nova Iguaçu: Carnavalize, 2023.

ORTIZ, Elsa Maria Nitsche. O sujeito do samba-enredo. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 1, n. 2, p. 115-132, 1998. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15486. Acesso em: 4 maio 2024.

PAVÃO, Fábio. Uma comunidade em transformação: modernidade, organização e conflito nas escolas de samba. 2005. Dissertação (Mestrado em antropologia) — Universidade Federal Fluminense, Programa de Pós-graduação em Antropologia, Niterói, 2005. Disponível em: https://www.academiadosamba.com.br/monografias/FabioPavao-2.pdf. Acesso em: 05 mar. 2024.

GRÊMIO RECREATIVO ESCOLA DE SAMBA PORTELA. Um defeito de cor. In: LIESA — Liga Independente das Escolas de Samba do Rio de Janeiro. Site oficial, 2024. p. 119-198. Disponível em: https://liesa.globo.com/downloads/carnaval/abre-alas-segunda-carnaval-2024.pdf. Acesso em: 4 maio 2024.

REZENDE, Claudia Barcellos; COELHO, Maria Claudia. Antropologia das emoções. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 2010.

ROSALDO, Michele Zimbalist. Em direção a uma antropologia do self e do sentimento. RBSE – Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, João Pessoa, v. 18, n. 54, p. 31-49, dez. 2019. Disponível em: https://www.cchla.ufpb.br/rbse/RosaldoArt_RBSEv18n54dez2019.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.

SOUZA, Carlos Antonio Nascimento de. “O meu samba é manifesto”: a dimensão micropolítica das escolas de samba do Rio de Janeiro. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Sociais) — Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

Published

2024-06-05