New articulations in the digital music market from the streaming culture

Authors

  • Flávio Marcílio Maia e Silva Júnior Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n2.45409

Keywords:

Streaming, Aggregator, Internet, Digital music, Spotify

Abstract

The digital music circulation on streaming platforms is considered the main form of music enjoyment today due to its easy usability and internet access on mobile devices. Constituted from the transformations caused by the digitization of technological processes, streaming has changed the music market bringing new relationships between record companies, digital platforms, artists and consumers. In this article will be analyzed two of them: Spotify's performance as a record company and the insertion of the aggregating companies as mediators of artists and streaming services, with the objective of presenting new possibilities of music production in the digital environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Marcílio Maia e Silva Júnior, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS).

References

REFERÊNCIAS

CRUZ, Leonardo Ribeiro da. Os novos modelos de negócio da música digital e a economia da atenção. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 109, p. 203-228, 2016.

DE MARCHI, Leonardo. Diversidade cultural nos mercados de comunicação e cultura: um panorama das discussões e métodos de pesquisa na indústria fonográfica. Teoria e Cultura, v. 13, n. 2, 2018.

FRANCISCO, Pedro Augusto P.; VALENTE, Mariana Giorgetti. Da rádio ao streaming: ECAD, direito autoral e música no Brasil. Beco do Azougue, 2016.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Mauad Editora Ltda, 2016.

KISCHINHEVSKY, Marcelo; VICENTE, Eduardo; DE MARCHI, Leonardo. Música infinita: serviços de streaming como espaços híbridos de comunicação e consumo musical. Anais, 2015.

SANTOS, Verlane. A firma-rede e as novas configurações do trabalho nas telecomunicações brasileiras. Coleção Eptic, n. 5 – Aracaju: Editora UFS, 2008.

VICENTE, Eduardo. Indústria da música ou indústria do disco? A questão dos suportes e de sua desmaterialização no meio musical. Rumores, v. 6, n. 12, 2012.

VICENTE, Eduardo; KISCHINHEVSKY, Marcelo; MARCHI, Leonardo de. A consolidação dos serviços de streaming: reconfiguração dos mercados de mídia sonora e desafios à diversidade musical no Brasil. Anais, 2016.

Published

2019-12-19

How to Cite

MAIA E SILVA JÚNIOR, F. M. New articulations in the digital music market from the streaming culture. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 47–59, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n2.45409. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/45409. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Articles