Cinema by the lenses of Edgar Morin's theories of complexity:

a productive reflection for the present days

Authors

  • Marcos Kahtalian Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)
  • Leda Tenório da Motta Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55890

Keywords:

Cinema, Complexity Theory, Edgar Morin

Abstract

The purpose of this article is to highlight the productive relationships between Edgar Morin's (1996) theories of complexity and cinema, understood from this frame as a complex art, foreshadowing his later thinking. We work with the hypothesis that the understanding of cinema as a complex art may be relevant to the recent discussion on the different modalities of viewing the film, with the perceived decline of movie theaters as a point of reception for the film. To this be done, not only contributions from theorists of complexity and cultural networks will be mobilized, but also specific contributions from theories of cinematographic form and cinema as a social practice, also from Morin (2014) and the most recent discussion on ontology of cinema, as can be seen in Jacques Aumont (2012), among other authors.

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Author Biographies

Marcos Kahtalian, Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)

Doutorando em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Mestre em Multimeios pela UNICAMP (2001). Graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (1992). Tem experiência na área de Comunicação, Audiovisual e Administração e Pesquisa.

Leda Tenório da Motta, Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP)

Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da PUC/SP e membro da Rede Internacional de Pesquisadores Roland Barthes. Como pesquisadora do CNPq 1, desenvolve atualmente a pesquisa intitulada “Palavra, imagem e testemunho. Investigação sobre uma nova política do olhar”.  

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Published

2020-12-17

How to Cite

KAHTALIAN, M.; TENÓRIO DA MOTTA, L. Cinema by the lenses of Edgar Morin’s theories of complexity:: a productive reflection for the present days. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 22–38, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55890. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/55890. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Comunicação Audiovisual e Impressa