Photographic practice with non-sighted people
inclusive ways to feel it
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59854Keywords:
Photography, Visual impairment, InclusionAbstract
Photographic production by blind people and low vision questions deep-rooted social discourses. Such creations broaden the understanding of seeing, subvert oculocentrism, as well as expand the reflections on the sensory experience in the universe of photography, and consequently, communicational. In this context, accessibility is built on the connection of multiple perceptions and languages, understanding disability as different ways of being in the world, exploring its possibilities and potential. In the construction of this thought, this study uses non-sighted photographers and the Photography and Feeling Project, as well as based on the theories proposed by Bavcar (2000; 2015), Alves (2015, 2020), Derrida (2012), Didi -Huberman (2010, 2012) among others.
Downloads
References
ALVES, Jefferson Fernandes. Deficiência visual e fotografia: O olhar pelo som, pelo tato e pela palavra alheia. Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial, Londrina – PR, v. 5, 2009. Anais. Londrina, PR: UEL, 2009. ISSN 2175-960X.
ALVES, Camila Araújo. Acessibilidade cultural: A criação de outros modos de ver e não ver no espaço do museu. Revista Forum, Rio de Janeiro, n.32, pp. 38-50. 2015. DOI: 10.20395/fb.v0i32.43
ALVES, Camila Araújo. Museus para igualdade, diversidade e inclusão. São Paulo: Museu da Vida / Fio Cruz, 2020. Conferência.
AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Trad. Henrique Burigo. 1. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
BAVCAR, Evgen. A Luz e o Cego. In: _____. O ponto zero da fotografia. São Paulo: VSA art do Brasil, 2000.
BAVCAR, Evgen. O museu de outra percepção. In: LEYTON, Daina et al. Programa Igual Diferente. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2015.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Trad. João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. n. 19, pp. 20-28, 2010. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003
DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Trad. Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: UFSC, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2.ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204 - 219, nov. 2012. ISSN 1982-9507
DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Trad. André Telles. São Paulo: Ed. 34, 2017.
DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2013.
KOSMINSKY, Doris. Visualidade e visualização: olhar, imagem e subjetividade. In: SZANIECKI, B.; DIAS LESSA, W.; MARTINS, M.; MONTA, A. S. Dispositivo fotografia e contemporaneidade. Rio de Janeiro: NAU; PPD ESDI/UERJ, 2013.
LE BRETON, David. Antropologia dos Sentidos. Trad. Francisco Morás. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
LEYTON, Daina. Museu, acesso e relação. II Fórum de Acessibilidade: Convergência entre arte, educação e saúde. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2020. Conferência.
MAIA, João. Conheça João Maia, o fotógrafo cego, 2020. Disponível em: < https://www.canon.com.br/college/blog/conheca-joao-maia-o-fotografo-cego>. Acesso em: 18. mai. 2021.
MAGALHÃES, Fernanda. O corpo performático de Evgen Bavcar. Revista de Educação, PUC Campinas, n.16, pp. 17-78. 2004. ISSNe 2318-0870
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MORAIS, Marcia; ARENDT, Ronald João Jacques. Aqui eu sou cego, lá eu sou vidente: Modos de ordenar eficiência e deficiência visual. Revista Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 61, pp. 109-120. 2011. ISSN 19838239
ON DER WEID, Olivia. Fotografias de cegos: Olhar além da visão. Revista Sociedade e Cultura, v. 23, pp. 1-48, 2020. DOI: 10.5216/sec.v23i.53796
PAGNI, Pedro Angelo. Biopolítica, deficiência e educação: outros olhares sobre a inclusão escolar. São Paulo: Unesp Digital, 2019.
SCHAEFFER, Pierre. Tratados de los objetos musicales. Madrid, ES: Alianza, 1988.
STEYN, Melissa. Critical diversity literacy: Essentials for the twenty-first century. In: VERTOVEC, Steven (Org). Routledge international handbook of diversity studies. 1.ed. New York, USA: Routledge, 2015.
VYGOTSKI, Lev. S. Fundamientos da defctologia: obras escogidas V. Madri, ES: Visor, 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristianne Melo, Paulo Matias de Figueiredo Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).