Photographic practice with non-sighted people

inclusive ways to feel it

Authors

  • Cristianne Patrícia Melo Amorim Universidade Federal de Campina Grande
  • Paulo Matias de Figueiredo Júnior Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59854

Keywords:

Photography, Visual impairment, Inclusion

Abstract

Photographic production by blind people and low vision questions deep-rooted social discourses. Such creations broaden the understanding of seeing, subvert oculocentrism, as well as expand the reflections on the sensory experience in the universe of photography, and consequently, communicational. In this context, accessibility is built on the connection of multiple perceptions and languages, understanding disability as different ways of being in the world, exploring its possibilities and potential. In the construction of this thought, this study uses non-sighted photographers and the Photography and Feeling Project, as well as based on the theories proposed by Bavcar (2000; 2015), Alves (2015, 2020), Derrida (2012), Didi -Huberman (2010, 2012) among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristianne Patrícia Melo Amorim, Universidade Federal de Campina Grande

Cristianne Melo is a professor at the Federal University of Campina Grande - UFCG, at the Academic Unit of Art and Media - UAAMi. Doctoral Student in Art Education at the University of Porto - Portugal; Master in Communication from the Federal University of Pernambuco - UFPE; Specialist in Visual Arts - SENAC; Graduated in Art and Media courses at the Federal University of Campina Grande - UFCG and in Social Communication - Qualification in Journalism at the State University of Paraíba - UEPB. She is a member of the Research and Development Group in Photography-GPDF, linked to the CNPQ. His researches and practices are related to Photography and Visual Arts. She is currently investigating the teaching of photographic language for people with visual impairments.

Paulo Matias de Figueiredo Júnior, Universidade Federal de Campina Grande

Graduated in Journalism from the State University of Paraíba (1999), Master's in Society Sciences from the same institution (2002) and Doctorate in Education, Art and History of Culture from Mackenzie Presbyterian University (2016). He is an Associate Professor at the Federal University of Campina Grande-PB, at the Academic Unit of Art and Media. He has experience in the following areas: Communication, Journalism Historiography, Photography and Sequential Art. Since 2018 he has been an Institutional evaluator appointed by INEP / MEC.

References

ALVES, Jefferson Fernandes. Deficiência visual e fotografia: O olhar pelo som, pelo tato e pela palavra alheia. Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial, Londrina – PR, v. 5, 2009. Anais. Londrina, PR: UEL, 2009. ISSN 2175-960X.

ALVES, Camila Araújo. Acessibilidade cultural: A criação de outros modos de ver e não ver no espaço do museu. Revista Forum, Rio de Janeiro, n.32, pp. 38-50. 2015. DOI: 10.20395/fb.v0i32.43

ALVES, Camila Araújo. Museus para igualdade, diversidade e inclusão. São Paulo: Museu da Vida / Fio Cruz, 2020. Conferência.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Trad. Henrique Burigo. 1. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

BAVCAR, Evgen. A Luz e o Cego. In: _____. O ponto zero da fotografia. São Paulo: VSA art do Brasil, 2000.

BAVCAR, Evgen. O museu de outra percepção. In: LEYTON, Daina et al. Programa Igual Diferente. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2015.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Trad. João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. n. 19, pp. 20-28, 2010. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003

DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Trad. Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: UFSC, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2.ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204 - 219, nov. 2012. ISSN 1982-9507

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Trad. André Telles. São Paulo: Ed. 34, 2017.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2013.

KOSMINSKY, Doris. Visualidade e visualização: olhar, imagem e subjetividade. In: SZANIECKI, B.; DIAS LESSA, W.; MARTINS, M.; MONTA, A. S. Dispositivo fotografia e contemporaneidade. Rio de Janeiro: NAU; PPD ESDI/UERJ, 2013.

LE BRETON, David. Antropologia dos Sentidos. Trad. Francisco Morás. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

LEYTON, Daina. Museu, acesso e relação. II Fórum de Acessibilidade: Convergência entre arte, educação e saúde. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2020. Conferência.

MAIA, João. Conheça João Maia, o fotógrafo cego, 2020. Disponível em: < https://www.canon.com.br/college/blog/conheca-joao-maia-o-fotografo-cego>. Acesso em: 18. mai. 2021.

MAGALHÃES, Fernanda. O corpo performático de Evgen Bavcar. Revista de Educação, PUC Campinas, n.16, pp. 17-78. 2004. ISSNe 2318-0870

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MORAIS, Marcia; ARENDT, Ronald João Jacques. Aqui eu sou cego, lá eu sou vidente: Modos de ordenar eficiência e deficiência visual. Revista Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 61, pp. 109-120. 2011. ISSN 19838239

ON DER WEID, Olivia. Fotografias de cegos: Olhar além da visão. Revista Sociedade e Cultura, v. 23, pp. 1-48, 2020. DOI: 10.5216/sec.v23i.53796

PAGNI, Pedro Angelo. Biopolítica, deficiência e educação: outros olhares sobre a inclusão escolar. São Paulo: Unesp Digital, 2019.

SCHAEFFER, Pierre. Tratados de los objetos musicales. Madrid, ES: Alianza, 1988.

STEYN, Melissa. Critical diversity literacy: Essentials for the twenty-first century. In: VERTOVEC, Steven (Org). Routledge international handbook of diversity studies. 1.ed. New York, USA: Routledge, 2015.

VYGOTSKI, Lev. S. Fundamientos da defctologia: obras escogidas V. Madri, ES: Visor, 1997.

Published

2021-12-28

How to Cite

MELO AMORIM, C. P.; MATIAS DE FIGUEIREDO JÚNIOR, P. . Photographic practice with non-sighted people: inclusive ways to feel it. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 15, p. 20, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59854. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/59854. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier:Communication,accessibility & representation of people with disabilities