Fact-checking and financing

Agência Lupa’s projects in the fight against disinformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63545

Keywords:

Fact-checking, Disinformation, Journalism, Financing, Lupa Agency

Abstract

The practice of fact checking is one of the responses that arise in a significant way to the phenomenon of information disorder. Based on this understanding, the present article proposes to identify, through a case study, the strategies of Agência Lupa to guarantee the financing of the fight against disinformation through special projects. Based on the identification and analysis of the initiatives developed throughout 2020, we identified the main potentialities and limits of the practice.

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Author Biographies

Lizete Nóbrega, UFRN

Mestra em Estudos da Mídia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Graduada em Comunicação Social, com habilitação em jornalismo pela mesma instituição.

Luciana Miranda Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor at the Department of Social Communication at the Federal University of Rio Grande do Norte and at the Graduate Program in Media Studies (PPgEM) at the same university. She holds a PhD in Science: Socio-Environmental Development from NAEA / UFPA (2004), with a PhD internship at Indiana University. She coordinates the Preserv-Ação: Research Group in Communication, Science and the Environment (UFRN / UFPA / CNPq).

Antonino Condorelli

Professor Adjunto no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Graduado em Ciências da Comunicação pela Università degli Studi di Siena, Itália; Mestre em Educação e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

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Published

2022-12-23

How to Cite

NÓBREGA, L.; MIRANDA COSTA, L.; CONDORELLI, A. Fact-checking and financing: Agência Lupa’s projects in the fight against disinformation. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 17, p. 21, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63545. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/63545. Acesso em: 18 jul. 2024.