The image of culture and the culture of images:

an approach to the film "Espelho d’água"

Authors

  • Aline dos Santos Federal University of Western Bahia (Ufob) https://orcid.org/0000-0003-1882-0819
  • Camila Lacerda Lopes State University of Minas Gerais (UEMG) https://orcid.org/0000-0002-0831-6312
  • Henrique Denis Correia dos Santos Federal University of Western Bahia (Ufob)
  • Beatriz Souza Carvalho Federal University of Western Bahia (Ufob)

Keywords:

Cinematography, Photography, Riverside culture

Abstract

The study addresses the film Espelho d'Água - Uma viagem no Rio São Francisco as a device of the culture of images, while at the same time presenting images of cultures. Based on cinematography (Mascelli, 2012; Brown, 2012), the triad is observed: i) images of the invisibleand the photography direction (Almendros, 1992); ii) images of what is about to disappear and the art direction (Hamburger, 2014); and iii) the questioning role of the photographer, between beauty and denunciation, together with riverside communities. It is highlighted that photography direction intensifies the meaning more through suggestion than through information; that art direction promotes heritage when it presents it as a setting and when it reconstructs it as an immaterial manifestation that has ceased to exist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline dos Santos, Federal University of Western Bahia (Ufob)

He has a doctorate in Memory: Language and Society (2017) from the State University of Southwest Bahia (Uesb). Adjunct professor at the Federal University of Western Bahia (Ufob). He is leader of the Contemporary Images Research Group – (ICon – Ufob)

Camila Lacerda Lopes, State University of Minas Gerais (UEMG)

Mestre em teorias e práticas artísticas através da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG); pós-graduada em Jornalismo Cinematográfico pelo Centro Universitário UNA e bacharel em Artes Plásticas pela Escola Guignard. Atualmente é representada pela Galeria Mitre. Participou de exposições individuais e coletivas com trabalhos de diversos gêneros, como pintura, instalação, performance, fotografia e vídeo no Brasil e exterior, além de participar de residências. É uma das organizadoras do projeto Feminino no Feminino e de seu evento "Portas Abertas" dos ateliês de mulheres de Belo Horizonte. Foi professora Substituta de Arte e Corpo (performance) da Universidade Federal do Oeste da Bahia. É professora de fotografia, de edição de imagem e vídeo na Infinity School, em Belo Horizonte/MG.

Henrique Denis Correia dos Santos, Federal University of Western Bahia (Ufob)

Graduated in Advertising from the Federal University of Western Bahia (Ufob). Graphic Designer with an emphasis on Digital Marketing.

Beatriz Souza Carvalho, Federal University of Western Bahia (Ufob)

He has a technical course in Photography and Lighting from Instituto Criar de TV, Cinema e Novas Mídias (2017); holds a degree in Visual Arts, degree from the Federal University of Western Bahia - UFOB (2023). He is a member of the research group Images of the contemporary - ICon (UFOB).

References

ALMENDROS, Néstor. Días de una cámara. Barcelona: Seix Barral, 1992.

ANDRADE, Matheus. A noite no cinema: ensaios sobre direção de fotografia em cenas noturnas. João Pessoa: Editora UFPB, 2023.

BROWN, Blain. Cinematografia – teoria e prática: produção de imagens para cineastas e diretores. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1997.

COSTA, Flavia Cesarino. Primeiro cinema. In: MASCARELLO, F (org). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.

COSTA, Aline de Caldas; ANDRADE, Matheus José Pessoa. Cinematografia em cena noturna: a experiência de Alziro Barbosa. In: MALTA, Ana Carolina Roure; BONFIM, Felipe Correa; SANTOS JUNIOR, Paulo Souza dos; TEDESCO, Marina Cavalcante (Orgs). Anais de textos completos do II MOVI: Encontro Brasileiro de Fotografia em movimento. Rio de Janeiro, Ed. dos autores, 2023, p 46-60.

ESPELHO d’água - uma viagem pelo Rio São Francisco. Direção: Marcus Vinicius Cezar. Rio de Janeiro: Copacabana Filmes, 2004. 1 DVD (110 min.), cor.

HAMBURGER, Vera Império. O desenho do espaço cênico: da experiência vivencial à forma. São Paulo: ECA/USP, 2014a. Dissertação.

______. Arte em cena: a direção de arte no cinema brasileiro. São Paulo: SENAC, 2014b.

MACHADO, Arlindo. Outros cinemas: formas esquisexóticas de audiovisual. São Paulo: Ribeiro edições, 2019.

MAPBIOMAS. Fact Sheet Bacia do São Francisco. Dia Nacional em Defesa do rio São Francisco. Brasília, 2022. Disponível em: https://brasil.mapbiomas.org/wp-content/uploads/sites/4/2023/08/FSRioSaoFrancisco_03062022_ok3_1.pdf Acesso Dez/2023.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MASCELLI, Joseph. Os cinco Cs da cinematografia: técnicas de filmagem. São Paulo: Summus 2010.

PENAFRIA, Manuela. Análise de Filmes - conceitos e metodologia(s). In: Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. 2009. Disponível em https://arquivo.bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf Acesso Ago/2024.

PHOTO: A History from Behind the Lens. Direção: Juliette Garcias, Stan Neumann, Alain Nahum. Documentário. 12 episódios. Tempo de duração: 25 minutos cada episódio. França: Camera lucida productions/ARTE France Centre Pompidou/Museé d’Orsay, 2013

PRÄKEL, David. Iluminación. Barcelon: Blume, 2008.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

Published

2024-11-15

How to Cite

DOS SANTOS, A.; LACERDA LOPES, C. .; DENIS CORREIA DOS SANTOS, H.; SOUZA CARVALHO, B. The image of culture and the culture of images: : an approach to the film "Espelho d’água". Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 21, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/68919. Acesso em: 19 dec. 2024.