PREPARATION FOR LIFE, PREPARATION FOR DEATH: PEDAGOGY AND CATECHESIS IN THE DE CATECHIZANDIS RUDIBUS OF SAINT AUGUSTINE

Authors

  • Antonio Patativa de Sales UEPB

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v9i2.40928

Keywords:

Pedagogy. Philosophy. Theology. Patristic. Education.

Abstract

The De catechizandis rudibus, by St. Augustine (354-430), was written around 405. It is a response to the deacon Deogratias' call for instructions on how best to teach the rudiments of the Christian faith to candidates to the catechumenate, in the parish of Carthage. Even if the work has this theological bias, it is easy to note, by the genius of the Hyconian, some theoretical-practical- pedagogical aspects that are of interest to the study of ancient pedagogy, and to catechesis in general. De catechizandis rudibus sums up what the Christian Church, at that time, had better produced in terms of the transmission of knowledge - based on Christian doctrine and theological morality. By such aspects is that we speak of a "Preparation for life, preparation for death". In addition to horizontality, the De catechizandis presents a teleological-doctrinal verticality that aims to prepare men in the civitas terrena, in order to lead them to civitas celeste, the civitas Dei. "What is called a reason to live," said Alberto Camus, "is at the same time an excellent reason for dying." It is there, through the bias of the Christian faith and common reason, that we analyze pedagogy of the Hipponense in the De catechizandis rudibus, sometimes referring to other works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGOSTINHO, Santo. A cidade de Deus: contra os pagãos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. (Col. Pensamento Humano). 2 v.

AGOSTINHO, Santo. A doutrina cristã: manual de exegese e formação cristã. São Paulo: Paulos, 2002. (Patrística 17).

AGOSTINHO, Santo. A graça. São Paulo: Paulus, 1998/1999. (Col. Patrística, 12/13). 2 v.

AGOSTINHO, Santo. A instrução dos catecúmenos: teoria e pratica da catequese. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

AGOSTINHO, Santo. Comentário aos Salmos. São Paulo: Paulus, 1997. v. 2. (Col. Patrística, 9/2).

AGOSTINHO, Santo. Confissões. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Col. Os Pensadores).

AGOSTINHO, Santo. Contra os acadêmicos: diálogo em três livros. Coimbra: Editorial Atlântida, 1957.

AGOSTINHO, Santo. O mestre. São Paulo: Landy, 2000.

AGOSTINHO, Santo. O sermão da montanha. São Paulo: Paulinas, 1992. (Col. Espiritualidade).

AGOSTINHO, Santo. Solilóquios e A vida feliz. 2. ed. São Paulo: Paulus, 1998. (Col. Patrística, 11).

AGUSTÍN, San. De la verdadera religión. In: _____. Obras completas de San Agustín. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 1948. v. 4. Bilíngue.

AGUSTIN, San. Tratados sobre el Evangelio de San Juan (36-124). In: _____. Obras de san Agustín. Madrid: La Editorial Catolica / BAC, 1957. v. 14 (II). Bilíngue.

ALICI, L. Il linguaggio come segno e come testimonianza. Una riletura di S. Agostino. Roma: Studium,1976.

ANGELES NAVARRO GIRON, M. Filosofia del lenguaje en San Agustín. Madrid: Editorial Revista Agustiniana, 2000.

BERNDT, Aldo. Absurdo, revolta e exílio na obra de Albert Camus. In: Estudos teológicos, São Leopoldo, ano 1. n. 1, p. 67-68, 1961.

BOEHNER, Philotheus; GILSON, Etienne. Santo Agostinho, o mestre do Ocidente. In: _____. História da Filosofia Cristã. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1982. p. 139-203.

BURNYEAT, M. F. Wittgenstein and Augustine De magistro. In: MATTHEWS, Gareth B. (Ed.). The augustinian tradition. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1999. p. 286-303.

CAEIRO, Francisco da Gama. Presença de Santo Agostinho no pensamento filosófico português. Didaskalia, Portugal, v. 19, n. 1, p. 81-94, 1989.

CAMUS, Albert Camus. O mito de Sísifo. Lisboa: Livros do Brasil, 2005.

CARTA a Diogneto, A. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1984.

CRICCO, V. Semiótica agustiniana: el diálogo El maestro de San Agustín. Morón: Universidad de Morón, 2000.

DIDAQUÉ: o catecismo dos primeiros cristãos para as comunidades de hoje. 6. ed. São Paulo: Paulus, 1989.

DOMINGUES, Joaquim; GALA, Elísio; GOMES, Pinharanda. Santo Agostinho na cultura portuguesa: contributo bibliográfico. Lisboa: Fundação Lusíada, 2000. (Col. Lusíada – Documentos, 3).

FIGUEIREDO, Fernando A. Introdução. In: A CARTA a Diogneto. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1984.

FRANGIOTTI, Roque. Introdução. In: PADRES apologistas: Carta a Diogneto. São Paulo: Paulus, 1995. p. 11-18. (Col. Patrística, 2).

GOMES, J. Pinharanda. Escólio bibliográfico-augustiniano. In: DOMINGUES, Joaquim; GALA, Elísio; GOMES, Pinharanda. Santo Agostinho na cultura portuguesa: contributo bibliográfico. Lisboa: Fundação Lusíada, 2000. p. 83-150. (Col. Lusíada – Documentos, 3).

GOUVÊA, Ricardo Quadros. Kierkegaard lendo Agostinho: introdução a um diálogo filosófico-teológico. Fides Reformata, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 12-37, 1999.

GRENZ, Stanley. Propostas de modelos cristãos. In: _____. A busca da moral: fundamentos da ética cristã. São Paulo: Vida, 2006. p. 149-92. (Col. Acadêmica).

GRONDIN, Jean. Introduction to Philosophical Hermeneutics. New Haven; London: Yale University Press, 1994.

GUIMARÃES, Almir Ribeiro. Prefácio. In: AGOSTINHO, Santo. A instrução dos catecúmenos: teoria e prática da catequese. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 7-8.

HALL, Christopher A. Lendo as escrituras com os pais da Igreja. Viçosa: Ultimato, 2000.

HARE, John E. Augustine, Kant, and the Moral Grap. In: MATTHEWS, Gareth B. (Ed.). The augustinian tradition. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1999. p. 251-62.

HILLGARTH, J. N. Cristianismo e paganismo, 350-750: a conversão da Europa ocidental. São Paulo: Madras, 2004.

HIPÓLITO de Roma. Tradição apostólica. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

HIRSHBERGER, Johannes. História da filosofia na Idade Média. 2. ed. São Paulo: Editora Herder, 1966.

JEAUNEAU, Édouard. A Filosofia Medieval. Lisboa: Edições 70, 1980. (Col. Biblioteca Básica de Filosofia).

JORDÃO, Eduardo Antônio. Agostinho: educação e fé na cidade de Deus. Petrópolis: Vozes, 2009.

KANT, Immanuel. Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Karl Vorländer (Org.). Hamburg: Der philosophischen Bibliotek, 1965. Bd 6 (BA 52).

LE GOFF, Jacques. As raízes medievais da Europa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

LOQUE, Flávio Fontenelle. A conversa de Pascal com o Sr. de Lacy, ou: Sobre a utilidade da leitura de Epiteto e Montaigne. In: PASCAL, Blaise. Conversa com o Senhor de Sacy sobre Epiteto e Montaigne e outros escritos. São Paulo: Alameda, 2014. p. 7-39.

LOYN, H. R. Artes Liberais. In: _____. Dicionário de Idade Média. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997. p. 32.

LUCAS, Miguel. A arte de ensinar: ensine como Santo Agostinho. 3. ed. São Paulo: IBRASA, 1984. (Col. BibliotecaDidática, 32).

LUPI, João. Tomás lê Orígenes. In: DE BONI, Luis A.; PICH, Roberto H. A recepção do pensamento greco-romano, árabe e judaico pelo Ocidente Medieval. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 487-97. (Col. Filosofia, 171).

MARCONDES, Danilo. Iniciação à História da Filosofia: dos pré-socráticos à Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

MARROU, Henri Irénée. A Diognète. Paris: Les Ed. du Cerf, 1955. (Sources Chrétiennes, 33 bis).

MARROU, Henri. Santo Agostinho e o agostinismo. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1957. (Col. Mestres Espirituais).

MELOT, Michel. Livre,. Paris: L’œil Neuf Éditions, 2006.

MORSE, Richard. O espelho de Próspero: cultura e idéias nas Américas. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

PAIVA, Hugo de V. Introdução. In: AGOSTINHO, Santo. A instrução dos catecúmenos: teoria e pratica da catequese. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 9-26.

PASCAL, Blaise. Conversa com o Senhor de Sacy sobre Epiteto e Montaigne e outros escritos. São Paulo: Alameda, 2014.

PEREGRINAÇÃO de Etéria: liturgia e catequese em Jerusalém no século IV. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

PETERS, S. Gabriel. Lire les Pères de l’Église, Cours de patrologie. Paris: Desclé de Brouwer, 1981.

PIAGET, Jean. Où va l’éducation?. Paris: Denoël / Gonthier, 1948.

PRAÇA, Lopes J. J. História da filosofia em Portugal. 3. ed. Lisboa: Guimarães Editores, 1988. (Col. Filosofia e Ensaios).

RAND, Benjamin. (Comp.). The classical moralists. Noston / New York / Chicago: Houghton Mifflin Company / The Riverside Press Cambridge, 1909.

REALE, Giovanni; ANTISERI, Dario. História da filosofia: Antigüidade e Idade Média. 3 ed. São Paulo: Paulus, 1990. (Coleção Filosofia). v. 1.

RIBEIRO, Helcion. Introdução. In: IRINEU DE LIÃO. Contra as heresias: denúncia e refutação da falsa gnose. 2. Ed. São Paulo: Paulus, 1995. p. 9-27. (Col. Patrística, 4).

RINCÓN GONZALEZ, A. Signo y Lenguaje en San Agustín. Bogotá: Universidad Nacionalde Colombia,1992.

RUBIO, Santiago Sierra. Patria y camino: Cristo en la vida y en la reflexión de San Agustín. Madrid: Ediciones Religión y Cultura, 1997.

RUSSEL, Bertrand. História da Filosofia Ocidental. In: _____. Obras filosóficas. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional / CODIL, 1969. 206 p. (Col. Biblioteca do Espírito Moderno: Filosofia). v. 2.

SALES, Antonio Patativa de. A filosofia/teologia moral de Santo Agostinho: dos antecedentes gregos à apropriação e interiorização do elemento cristão e sua recepção no Brasil colonial (15001808). São Leopoldo: EST/PPG, 2009. (Tese de Doutorado).

SANTOS, Bento Silva. Introdução. In: AGOSTINHO, Santo. De magistro. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 15-87. (Col. Textos Fundamentais de Educação).

SCHOENBORN, Ulrich. Fé entre História e experiência: migalhas exegéticas. São Leopoldo: Editora Sinodal, 1982.

SECKLER, M. Fé. In: Dicionário de teologia: conceitos fundamentais da teologia atual. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1983. p. 192-214. v. 2.

SUOU, J.-P. Le Thème du livre individual des consciences sur les peintures murales du Jugement dernier à la fin du Moyen Âge. In: Enfer et paradis. L’au-delà art et la littérature en Europe. Actes du colloque de Conques, 1993-1994, Les Cahiers de Conques, n. 1, mars 1995, p. 147-75.

TAYLOR, Charles. As fontes do self: a construção da identidade moderna. São Paulo: Loyola, 1997.

TILLICH, Paul. Introdução. In: _____. Teologia sistemática. 3. ed. São Leopoldo: Sinodal / IEPG, 2000. p. 13-64.

TURCK, André. Evangélisation et catéchèse aux deux premiers siècles. Paris: Ed du Cerf, 1962.

VECCHIO, S. Le parole come segni. Introduzione alla linguistica agostiniana. Palermo: Novecento, 1994.

VOLTAIRE. Ingênuo: história verdadeira, tirada dos manuscritos do Padre Quesnel. In: _____. Contos. São Paulo: Abril Cultural, 1972. p. 297-359. (Col. Os Imortais da Literatura Universal, 40).

WALKER, Ralph. Kant: Kant e a lei moral. São Paulo: Editora UNESP, 1999. (Col. Grandes Filósofos).

WALKER, Williston. História da Igreja cristã. 4. ed. Rio de Janeiro: JUERP; São Paulo: ASTE, 1983. v. 1.

WILLS, Garry. Santo Agostinho. Rio de Janeiro: Objetiva, 1999. (Col. Breves Biografias).

TEXTOS NA INTERNET

AGOSTINO, Sant. La vera religione. Disponível em: < http://www.augustinus.it/italiano/vera_religione/index2.htm>. Acesso em 15 de fev. 2011.

GOMES, Rogério. O amor em Santo Agostinho antes de sua Conversão. Disponível em: <http://www.3pinformatica.com.br/redemptor/fotos/fotos/admin/imagens/revistas/pdf/amorhumanoemsantoagostinho.pdf>. Acesso em 03 de fev. 2011.

LAET, Sávio. A educação em Agostinho. Disponível em: <http://www.filosofante.org/filosofante/not_arquivos/pdf/Educacao_Agostinho.pdf>. Acesso em 17 de jan. 2011.

MEDEIROS, Márcia Medeiros. A instrução pelo riso em Santo Agostinho. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 32, n. 2, p. 185-191, 2010. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/viewFile/10429/10429>. Acesso em 13 de fev. 2011.

OLIVEIRA, Terezinha. Agostinho e a Educação Cristã: um olhar da História da Educação. Notandum, Portugal, p. 7, 2008. Disponível em: <http://www.hottopos.com/notand17/terezinha.pdf>. Acesso em 20 de jan. 2011.

SOUZA, Mariana Rossetto; PEREIRA MELO, José Joaquim. A educação em Santo Agostinho: processo de interiorização na busca pelo conhecimento. III Encontro sul Brasileiro de Psicopedagigia, Paraná, p. 2461. 2009. Disponível em <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/1937_1302.pdf>. Acesso em 10 de mar. 2011.

FILMES

SANTO Agostinho. Dir. de Roberto Rossellini. São Paulo: Paulinas / LUCE / Versátil Home Vídeo, 2007. 1 DVD (115 min.), fullscreen, color.

SANTO Agostinho e Santo Tomás de Aquino. São Paulo: ATTA Mídia e Educação / Paulus, 2009. 1 DVD (23:37 min.), color. (Col. Filósofos e Educação).

Published

2018-08-24

Issue

Section

Papers