THE WISDOM OF ULYSSES AND THE FORMATIVE DIMENSIONS OF THE PHILOSOPHY TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70232

Keywords:

Ulysses, educate by example, BNCC, teacher training, teaching philosophy

Abstract

Studies on decolonial philosophy often meet anthropology. For ancient civilizations, the world is endowed with meaning and full of divine interventions. In a certain sense, when we return to Homeric Greece, we can be inspired by a worldview and teachings that deal with the fragility of our human condition and our daily struggle, but above all by the idea of ​​educating by example that allows us to approach and transpositions with the present tense. Therefore, it is on the figure of Ulysses and his wisdom that we will focus our efforts to consider the formative dimensions of the philosophy teacher and whether or not there is a correspondence with the BNCC, as well as considering to what extent the figure of the philosophy teacher enhances or not his teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Junito De Souza. Mitologia Grega e Latina. Vol. III. Petrópolis: Ed. Vozes, 1987.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ed. Ática, 2000.

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Bufon Junior; BUKOWSKI, Chaiane. Uma revolução controlada? A BNCC como política de centralização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 4. out./dez. 2021.

HOMERO. Ilíada. Tradução e prefácio de Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin, Companhia das Letras, 2009.

HOMERO. Odisseia. Tradução de Trajano Vieira. São Paulo: Editora 34, 2018.

LA SALVIA, André Luis; CUNHA NETO, Osvaldo. O que pode o ensino de filosofia na BNCC? Revista Digital de Ensino de Filosofia, v. 7, 2021.

LEBRUN, Gerard. O Poder da Ciência. Revista Ensaios de Opinião, v. 5, 1977.

MELVILLE, Herman. Moby Dicky. São Paulo: Abril Cultural, 2012.

SEVERINO, Joaquim Antonio. Formação docente: conhecimento científico e saberes dos professores. Revista Arius: Revista de Ciências Humanas e Artes, v. 13, n. 2, jul./dez., 2007.

SHULMAN, Lee. Conhecimento e Ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2001.

Published

2024-06-30

Issue

Section

GÊNERO, DECOLONIALIDADE E FORMAÇÃO DOCENTE