OBSERVATIONS ON PHILOSOPHICAL TEXT’S USES IN ACADEMICAL PRACTICES ABOUT TEACHING AND LEARNING PHILOSOPHY
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70234Keywords:
Philosophy Teaching, Philosophical Texts, UnespAbstract
At Marília Unesp’s Philosophy department, two philosophical approaches were historically consolidated: historical-philosophical perspective and philosophical-interdisciplinary thematic. These approaches have peculiarities in relation to their research objects, in relation to the way they relate to the history of Philosophy and the way they understand philosophical practice. This duality is responsible for fueling a dispute within the institution’s training itinerary, embodied in undergraduate classes by the way teachers teach. However, the philosophical text plays a role common to both approaches, becoming a central object in philosophy training. Due to the way the text seems to be used, the relationship established in the classroom between teacher and student occurs through the mediation of the text. This type of approach is based on didactic and pedagogical assumptions, not exactly philosophical ones. Thus, while the approaches diverge in their methods and focuses, the philosophical text remains a unifying element, although not philosophical. To address the relationship between philosophical text and Philosophy training, we will use institutional documents and authors who think about Philosophy Teaching.
Downloads
References
ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar: Estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (uma experiência dos anos 1960). São Paulo: Paz e Terra, 1994.
ARRUDA, Antonio Trajano Menezes. Filosofia Geral e problemas metafísicos. In: PRADO, L. L.; JUNIOR, K. S.; SCHLÜNZEN, E. T. M. (org.). Filosofia [recurso eletrônico]. Temas de Formação. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2013. p. 15–54.
ARRUDA, Antonio Trajano Menezes; MORAES, João Antonio de; GIROTTI, Marcio Tadeu. Entrevista com o Prof. Dr. Antonio Trajano Menezes Arruda. Kínesis. Marília, v. 5, n. 9, p. 1–20, 2013.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de Filosofia como problema filosófico. Trad. Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2009.
FAVARETTO, Celso Fernando. Notas sobre o ensino de Filosofia. In: ARANTES, P. E. et al. (Org.). A Filosofia e seu ensino. São Paulo: EDUC, 1993, p. 77–85.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da Filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de Filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2009.
GOLDSCHMIDT, Victor. A Religião de Platão. Trad: Ieda e Oswaldo Porchat Pereira. 2. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970 [1953].
LEOPOLDO E SILVA, Franklin. História da Filosofia: centro ou referencial? In: NIELSEN NETO, H. (org.). O ensino de Filosofia no 2o Grau. São Paulo: SOFIA Editora SEAF, 1986. p. 153–163.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MAIOTTI, Á. de S. Caminhos literários do Ensino de Filosofia. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v.5, n.2, 2019.
PIAIA, Gregorio. Prefácio. In: MARQUES, U. R. de A. A Escola Francesa De Historiografia Da Filosofia. São Paulo: Editora Unesp, 2007. p. 11–14.
PORTA, Mario Ariel González. A filosofia a partir de seus problemas. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Ensino de filosofia: notas sobre o campo e sua constituição. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 35, n. 74, p. 813-853, 2021.
RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Um olhar para os vestígios da historiografia da filosofia nos documentos oficiais e na tradição formativa do professor de filosofia. Educação, Santa Maria, v. 45, n. 1, p. 1-24, 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (Unesp). Pós-graduação em Filosofia. Apresentação. Responsável: Eder Ludovico de Matos, Marília-SP, 2020. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/#!/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/filo sofia/apresentacao/historico/. Acesso em: 18 fev. 2023.
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (Unesp). Pós-graduação em Filosofia. Linhas de Pesquisa. Responsável: Paulo Sérgio Teles, Marília-SP, 2024. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/#!/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/fi losofia/o-programa/linhas-de-pesquisa/. Acesso em: 04 mar. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Artur Smoliak de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).