OBSERVATIONS ON PHILOSOPHICAL TEXT’S USES IN ACADEMICAL PRACTICES ABOUT TEACHING AND LEARNING PHILOSOPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70234

Keywords:

Philosophy Teaching, Philosophical Texts, Unesp

Abstract

At Marília Unesp’s Philosophy department, two philosophical approaches were historically consolidated: historical-philosophical perspective and philosophical-interdisciplinary thematic. These approaches have peculiarities in relation to their research objects, in relation to the way they relate to the history of Philosophy and the way they understand philosophical practice. This duality is responsible for fueling a dispute within the institution’s training itinerary, embodied in undergraduate classes by the way teachers teach. However, the philosophical text plays a role common to both approaches, becoming a central object in philosophy training. Due to the way the text seems to be used, the relationship established in the classroom between teacher and student occurs through the mediation of the text. This type of approach is based on didactic and pedagogical assumptions, not exactly philosophical ones. Thus, while the approaches diverge in their methods and focuses, the philosophical text remains a unifying element, although not philosophical. To address the relationship between philosophical text and Philosophy training, we will use institutional documents and authors who think about Philosophy Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar: Estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana (uma experiência dos anos 1960). São Paulo: Paz e Terra, 1994.

ARRUDA, Antonio Trajano Menezes. Filosofia Geral e problemas metafísicos. In: PRADO, L. L.; JUNIOR, K. S.; SCHLÜNZEN, E. T. M. (org.). Filosofia [recurso eletrônico]. Temas de Formação. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2013. p. 15–54.

ARRUDA, Antonio Trajano Menezes; MORAES, João Antonio de; GIROTTI, Marcio Tadeu. Entrevista com o Prof. Dr. Antonio Trajano Menezes Arruda. Kínesis. Marília, v. 5, n. 9, p. 1–20, 2013.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de Filosofia como problema filosófico. Trad. Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2009.

FAVARETTO, Celso Fernando. Notas sobre o ensino de Filosofia. In: ARANTES, P. E. et al. (Org.). A Filosofia e seu ensino. São Paulo: EDUC, 1993, p. 77–85.

GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da Filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de Filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2009.

GOLDSCHMIDT, Victor. A Religião de Platão. Trad: Ieda e Oswaldo Porchat Pereira. 2. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970 [1953].

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. História da Filosofia: centro ou referencial? In: NIELSEN NETO, H. (org.). O ensino de Filosofia no 2o Grau. São Paulo: SOFIA Editora SEAF, 1986. p. 153–163.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MAIOTTI, Á. de S. Caminhos literários do Ensino de Filosofia. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v.5, n.2, 2019.

PIAIA, Gregorio. Prefácio. In: MARQUES, U. R. de A. A Escola Francesa De Historiografia Da Filosofia. São Paulo: Editora Unesp, 2007. p. 11–14.

PORTA, Mario Ariel González. A filosofia a partir de seus problemas. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Ensino de filosofia: notas sobre o campo e sua constituição. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 35, n. 74, p. 813-853, 2021.

RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Um olhar para os vestígios da historiografia da filosofia nos documentos oficiais e na tradição formativa do professor de filosofia. Educação, Santa Maria, v. 45, n. 1, p. 1-24, 2020.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (Unesp). Pós-graduação em Filosofia. Apresentação. Responsável: Eder Ludovico de Matos, Marília-SP, 2020. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/#!/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/filo sofia/apresentacao/historico/. Acesso em: 18 fev. 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (Unesp). Pós-graduação em Filosofia. Linhas de Pesquisa. Responsável: Paulo Sérgio Teles, Marília-SP, 2024. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/#!/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/fi losofia/o-programa/linhas-de-pesquisa/. Acesso em: 04 mar. 2024.

Published

2024-06-30

Issue

Section

PRÁTICAS FILOSÓFICAS DE ENSINAR E APRENDER FILOSOFIA