I PHILOSOPHICAL GYMKHANA AT UFSM:

TEACHING EXPERIENCES FROM THE PEDAGOGICAL RESIDENCY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70247

Keywords:

Philosophy teaching, Active Methodologies, Gymkhana, Pedagogical Residency

Abstract

This work originated from an activity carried out by undergraduate Philosophy students at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) in the Pedagogical Residency Program (PRP), from April 2023 to June of the same year. During this time, the I UFSM Philosophical Gymkhana was conceived and produced, seeking integration between secondary schools and the Higher Education Institution, as well as the construction of engaged philosophical knowledge, inviting students to actively participate in this teaching and learning process. In this paper, we will discuss the theoretical basis that has guided us in constructing the exercises proposed in the Gymkhana, how it was carried out and what results are possible to analyze from its practice, with a view to reflecting on the proposed teaching of philosophy. In continuity with the presentation of a paper made at the event “VII Encontro do GT Filosofar e Ensinar a Filosofar da ANPOF: Pensar o campo, filosofar o ensino”.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Sílvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. CGCOM/CAPES. CAPES prepara um novo edital do Pibid. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/no ticias/capes-prepara-um-novo-edital-do-pibid. Acesso: 30 abr. 2024.

CERLETTI, A. O Ensino de Filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Documentário “pro dia nascer feliz”. Título Original: Pro Dia Nascer Feliz. Brasil, 2006. Direção e Roteiro: João Jardim. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=FBkqUwF7tQM. Acesso: 30 abr. 2024.

GALLO, S. Metodologia do ensino de Filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas: Papirus, 2012.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Limites e possibilidades do ensino de filosofia. Estudos Avançados. v. 32, n. 93, maio-ago, 2018.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

TOZZI, Michel. Une approche par competences in philosophie? Revue Rue Descartes, n. 74. 2012.

Published

2024-06-30

Issue

Section

PRÁTICAS FILOSÓFICAS DE ENSINAR E APRENDER FILOSOFIA