A CIDADANIA FILOSÓFICA E A PROBLEMÁTICA EPISTEMOLÓGICA DO CAMPO DO ENSINO DE FILOSOFIA NO BRASIL

Authors

  • Jéssica Erd Ribas UFSM

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70313

Keywords:

Educational discourse, Philosophical discourse, Teaching philosophy, Field of knowledge, Epistemological status

Abstract

This text deals with the contemporary discussion of philosophical citizenship in the field of knowledge Philosophy Teaching, and offers some contributions in favor of thinking about an epistemological status for the field. It is an excerpt from the doctoral thesis “The construction of the discourse of philosophy teaching in Brazil: an analysis of the epistemological constitution of the field”, defended in 2023, in the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of Santa Maria ( UFSM), whose general objective was to analyze how the knowledge of philosophy and education constitute the production of a discourse on teaching philosophy in Brazil, considering the creation and productions of the GT philosophizing  and Teaching to philosophizing of the National Association of Postgraduate Studies in Philosophy (ANPOF), from 2006 to 2022. In view of this, this text explores some definitions regarding the epistemological status of the area of ​​philosophy teaching, defending it as a philosophical-educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANPOF. Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia. Disponível em:< https://anpof.org/>.

BOAVIDA, João. Educação Filosófica: sete ensaios. Coimbra: Imprensa Universitária de Coimbra, 2010.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Trad. Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da Sociedade: Curso no Collège de France (1975 - 1976). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

KOHAN, Walter Omar. O ensino de filosofia frente à educação como formação. In: GALLO, Sílvio; CORNELLI, Gabriele; DANELON, Márcio. Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis: Vozes, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 1994.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino da filosofia. Trad. Silvio Gallo.Ijuí: Ed Unijuí, 2002.

PASSMORE, John. Filosofia de la enseñanza. México: Fondo de Cultura Econômica, 1995.

RIBAS, Jéssica Erd. A construção do discurso do Ensino de Filosofia no Brasil: uma analítica acerca da constituição epistemológica do campo. 2023. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2023.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

RODRIGUES, Augusto. Como nos tornamos os professores que somos: uma problematização da herança estruturalista nas práticas de ensinar e aprender filosofia. São Paulo: Cultura Acadêmica Digital, 2020.

RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Ensino de filosofia: notas sobre o campo e sua constituição. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 35, n. 74, p. 1-42, mai./ago. 2021.

RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. (Org.). Percepções sobre o ensino de filosofia: registros de um tempo e seus movimentos. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021.

RUGGIERO, Gustavo. La formación de los profesores de Filosofía u la paradoja del “giro filosófico”. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 46, p. 99-112, out./dez. 2012.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira; RIBAS, Jéssica Erd; VELASCO, Patrícia Del Nero. Sobre Pesquisa na Área do Ensino de Filosofia: em torno de distinções conceituais. In: MUNHOZ, Angélica Vier; OLEGÁRIO, Fabiane; RIBEIRO, Inauã Weirich (Org.). Ensino, arquivo e docência. Lajeado, RS: Univates, 2024, no prelo.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Filosofia da Educação: Um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

VELASCO, Patrícia Del Nero. Filosofar e Ensinar a Filosofar: registros do GT da Anpof – 2006-2018. 1 ed. Rio de Janeiro: NEFI, 2020. (coleçõeS; 4).

VELASCO, Patrícia Del Nero. Ensino de Filosofia como campo de conhecimento: brevíssimo estado da arte. Revista Estudos de Filosofia e Ensino, Rio de Janeiro, v.1, n.1, p. 6-21, 2019a.

VELASCO, Patrícia Del Nero. O que é isto - o PROF-FILO? O que nos faz pensar, [S.l.], v. 28, n. 44, p. 76-107, jul./. 2019b.

VELASCO, Patrícia Del Nero. O estatuto epistemológico do Ensino de Filosofia: uma discussão da área a partir de seus autores e autoras. Pró-Posições. Campinas, v. 33, p. 1-26, 2022a.

VELASCO, Patrícia Del Nero. Sobre a virada discursivo-filosófica do ensino de filosofia: o legado argentino e a problemática do campo. O Que Nos Faz Pensar. Rio de Janeiro, v. 30, p. 335-362, 2022b.

Published

2024-06-30

Issue

Section

O CAMPO DO ENSINO DE FILOSOFIA E A DIDÁTICA DA FILOSOFIA