DEVELOPING EDUCATIONAL ACTIONS ON SYPHILIS AMONG STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Luciana Dantas Farias de ANDRADE Docente do Curso de Bacharelado da Universidade federal de Campina Grande, campus Cuité-PB
  • Katia Emanuelle Evaristo FARIAS Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.
  • Gabriela Henriques ARAÚJO Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.
  • Gesska de Oliveira Macedo COSTA Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.
  • Priscila Campos NUNES Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.
  • Alynne Mendonça SARAIVA Doutoranda do Programa de Pos Graduação da Universidade Federal da Paraíba. Professora do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, Cuité

Abstract

Objective: To report the experience of nursing students in activities with students of a public school about syphilis, as part of the extension project "Learning about syphilis: Working with education and health among young people", developed in 2010, linked to the Federal University of Campina Grande, Cuité, PB, Brazil. Reporting Experience: The idea of working with this topic is because of the increase in the number of young people with active sexual life and pregnancy in adolescence, which have been associated to the high number of cases of congenital syphilis in Brazil. The project was developed with adolescents enrolled in 8th and 9th grade education in a public school in the city of Cuité. The nursing students and teachers involved with the project participated of conversation tables, plays, and group dynamics addressing the subject of syphilis, other STDs and prevention methods. The teachers, coordinator and a collaborator participated in the activities and sometimes clarified doubts about the topics. Conclusion: We observed that problem-solving methodologies, such as the conversation tables and ludic activities, facilitated the exchange of experience between the project team and adolescents. However, there is still a need to speak about STDs among young people and to empower teachers to address healthcare issues with their students. DESCRIPTORS Studentes. Shyphilis; Health Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Dantas Farias de ANDRADE, Docente do Curso de Bacharelado da Universidade federal de Campina Grande, campus Cuité-PB

Docente do Curso de Bacharelado da Universidade federal de Campina Grande, campus Cuité-PB

Katia Emanuelle Evaristo FARIAS, Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Gabriela Henriques ARAÚJO, Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Gesska de Oliveira Macedo COSTA, Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Priscila Campos NUNES, Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, campus Cuité-PB/Brasil.

Alynne Mendonça SARAIVA, Doutoranda do Programa de Pos Graduação da Universidade Federal da Paraíba. Professora do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, Cuité

Professora da Unidade Acadêmica de Saúde do Curso de Bacharelado em Enfermagem da UFCG

Published

2015-03-23

How to Cite

ANDRADE, L. D. F. de, FARIAS, K. E. E., ARAÚJO, G. H., COSTA, G. de O. M., NUNES, P. C., & SARAIVA, A. M. (2015). DEVELOPING EDUCATIONAL ACTIONS ON SYPHILIS AMONG STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL: AN EXPERIENCE REPORT. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 18(2), 161–166. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/15289

Issue

Section

Report