Continuing Education Program for the Use of Health Technologies: Perception of Health Professionals

Authors

  • Rosane Barreto CARDOSO Mestre em Ensino em Ciências da Saúde, pela UNIFESP; Pós-graduada em Planejamento, Implementação e Gestão da EAD, pela UFF; Pós-graduada em Informática em Saúde, pela UNIFESP; Especialista em Enfermagem em Cardiologia, pela UNIFESP; Pós-graduada em Docência para o Ensino Superior em Enfermagem, pela FALC; Pós-graduada em Gestão em Enfermagem, pela UNIFESP; Graduada em Enfermagem, pela UNIP; Atuando como Enfermeira de Desenvolvimento Operacional e Administrativo (Desenvolvimento de protocolos assistenciais; Implementação do Prontuário Eletrônico do Paciente (Sistema Tasy); Educação Permanente dos Processos Assistenciais Informatizados). Docente de Enfermagem.
  • Sérgio Bassalo PALUDETO Gestor de TI - Hospital Unimed Rio Pós- Graduação em Informática em Saúde, pela UNIFESP
  • Beatriz Jansen FERREIRA Docente do Programa de Pós Graduação Ensino em Ciências da Saúde do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS), Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo (SP), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2018v22n3.35054

Abstract

Objective: To identify the perception of health professionals regarding a Continuing Education (CE) program for the use of new technologies in health. Materials and Methods: This is adescriptive and exploratory study with a quantitative approach, carried out in a private hospital located in the city of Rio de Janeiro, Brazil. The Likert’s attitude scale was used in this study. This tool is composed of four dimensions (CE service as a way to encourage knowledge acquisition on Information and Communication Technologies (ICT) in health; use of health ICT as a stimulating tool for multidisciplinary work; use of the Electronic Patient Record (EPR) and its relation with the Permanent Health Education (PHE); and the EPR as a qualifier tool for health care) and composed of 17 randomized positive assertions. A total of 71 health professionals (physicians, nurses and speech therapists) participated in the study. Results: The average score obtained was within the category "good/positive perception", which indicated agreement among respondents about the actions taken by the CE program. Participants inferred the program as a stimulating space for the qualification of the use of technologies in the care process, multidisciplinary work and promotion of PHE. Conclusion: The CE program actions have the potential to qualify health care and the construction of meanings related to the use of new health technologies. DESCRIPTORS Continuing Education.Health Education.Information Technology.

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Author Biography

Beatriz Jansen FERREIRA, Docente do Programa de Pós Graduação Ensino em Ciências da Saúde do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS), Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo (SP), Brasil.

Docente do Programa de Pós Graduação Ensino em Ciências da Saúde do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde (CEDESS), Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo (SP), Brasil.

Published

2018-04-13

How to Cite

CARDOSO, R. B., PALUDETO, S. B., & FERREIRA, B. J. (2018). Continuing Education Program for the Use of Health Technologies: Perception of Health Professionals. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 22(3), 277–284. https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2018v22n3.35054

Issue

Section

Teaching