O Caso de Ensino no Contexto Remoto: a experiência da disciplina de Geopolítica e Segurança
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2525-5584.2022v7n2.61045Keywords:
teaching case, geopolitics, international relations, international security, remote learningAbstract
How to improve student engagement in the classroom, specifically in view of the challenges imposed in the context of remote learning? The teaching cases create structures that allow the analysis of facts from the international reality, based on the application of theoretical concepts. They constitute an active teaching strategy widely used in the areas of Law and Administration, with a gradual growth in IR courses in Brazil, demanding an effort towards the creation, elaboration and testing of specific content for the disciplines in the area. This article presents the functioning and results of an assessment strategy implemented in the Geopolitics and Security (GPS) course of the International Relations (IR) course at XXXX, in 2020. We applied three case studies throughout the course, focusing on different geographic regions and use of force in air, land and maritime domains. Among the results, through a survey with students, the strategy had positive effects on the self-perception of learning the theoretical concepts discussed throughout the course. Considering that the COVID-19 pandemic and its effects in Brazil generate challenges to student engagement, the report of this experience can encourage the adoption of active teaching methodologies, both in remote, hybrid and even in-person contexts.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elia Cia Alves, Augusto W. M. Teixeira Junior, Cristina Carvalho Pacheco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).