Formação Empreendedora Sustentável: Estudo de Caso em uma Instituição de Ensino Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2021v11n1.54071

Abstract

Objective: The objective of this study was to verify the perception of university managers about Sustainable Entrepreneurial Training (SET) in the institution. Methodology: In methodological terms, this is a qualitative research, which collected the data through the application of a questionnaire with in-depth interviews, using the NVivo 12 Pro software. Main results: The results indicate that in undergraduate courses that do not they are related to Applied Social Sciences, they still do not discuss entrepreneurship in the institution; that the proposing unit for SET, should not be just an Academic Unit, but a group of people who identify with the subject; and that the managers willingness to participate and support the dialogue on issues related to sustainability (economic, social and environmental) corroborates with the statement that SET can be one of the paths to be followed to establish sustainability in its Units. Practical and theoretical implications: From the results found, it is possible to observe as a contribution of the study, the identification of the possibilities and limits for the construction of a Sustainable Entrepreneurial Training. The possibilities are: to accept a broader entrepreneurship aimed at balancing the three dimensions of sustainability in Units resistant to entrepreneurship; to restructure and include the theme in existing disciplines, among others. The mains limits are the ignorance of the managers of the Academic Units about sustainable entrepreneurship and tue lack of managers perception of how to conduct an SET in their unit, among others.

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Author Biographies

Cristiane Gularte Quintana, FURG

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Brasil. Mestre em Administração pela Universidade de Caxias do Sul (UCS), Brasil. Especialista em Gestão Portuária pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduada em Administração Habilitação Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), e membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade - Mestrado Acadêmico. Experiência com ênfase em Inovações Portuárias e Ambientais, Gestão de Pessoas, Educação Ambiental, Empreendedorismo Sustentável e Educação Empreendedora.

Dione Iara Silveira Kitzmann, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Oceanologia pela Universidade Federal do Rio Grande (1986), mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2000) e doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2009). É docente Associada da Universidade Federal do Rio Grande, atuando em cursos de graduação (Gestão Ambiental e Oceanologia), no Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental (PPGEA) e no Programa de Pós-graduação em Gerenciamento Costeiro (PPGC). Editora-chefe da Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - REMEA (PPGEA/FURG). Líder do Grupo de Pesquisa "Educação Ambiental nos processos de gestão ambiental". Coordenadora do curso de Tecnologia em Gestão Ambiental (Campus Rio Grande). Desenvolve atividades principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, gestão ambiental e gerenciamento costeiro.

Published

2020-09-29

How to Cite

Cristiane Gularte Quintana, & Dione Iara Silveira Kitzmann. (2020). Formação Empreendedora Sustentável: Estudo de Caso em uma Instituição de Ensino Superior. Theory and Practice in Administration - TPA, 11(1), 136–151. https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2021v11n1.54071

Issue

Section

Artigos de Pesquisa (Research Papers)