Discourse and Practice of Inclusion of People with Disabilities: analysis of a Brazilian case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2024v14n2.67318

Keywords:

people with disabilities, inclusion policies, personnel management

Abstract

Objective: To analyze how the process of inclusion of people with disabilities works in a private professional education institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, based on the narratives of employees with disabilities and employees without disabilities in people management. Method: Descriptive and qualitative approach in a single case study, involving 36 participants and employing the content analysis technique. Main results: The institution has a discourse aimed at promoting social inclusion, but it does not have inclusion policies and, thus, is not institutionally committed. There is a disparity between the discourse aligned with the people management team regarding actions to promote inclusion and what is practiced, so the institution has been carrying out integration and not inclusion, being conditioned to comply with the Brazilian Quota Law. Academic contributions: When researching the inclusion process for people with disabilities, it is important to ensure the alignment with human resource management. Practical contributions: The institution has accessed the research results, developed an Inclusive Education Work Instruction in April 2021, an inclusive education policy in the same period, and an Inclusive Resources Manual for communication in April 2022. Under the current management, a diversity, equity, and inclusion area is being created, but it remains non-compliant with the quota for persons with disabilities.



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Author Biographies

Renata Cristina Gomes Batista, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração da PUC Minas, Mestre em administração pelo Centro Universitário UNA e Bacharel em Administração pelo Centro Universitário UNIBH. Pesquisadora do GEDI- Grupo de Estudos de Diversidade e Inclusão.

Thiago Soares Nunes, Universidade Fumec

Professor do Curso de Graduação em Administração e do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC. Pós-Doutorado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutor em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Cláudia Aparecida Avelar Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Estágio Pós-doutoral em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PPGA-PUC MINAS). Pós doutora em Geografia- Tratamento Espacial da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia pela PUC MINAS. Doutora em Administração (PUC MINAS). Pesquisadora do GEDI - Grupo de Estudos de Diversidade e Inclusão.

Simone Costa Nunes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorado (2007) e Mestrado (1999) em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, nas áreas de Novas Tecnologias Gerenciais e Organizações e Recursos Humanos, respectivamente; Graduação em Administração (1990). Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (desde 1998). Desde 2008, faz parte do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/PUC Minas. Coordenadora do GEDI- Grupo de Estudos de Diversidade e Inclusão.

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Published

2024-09-11

How to Cite

Batista, R. C. G. ., Nunes, T. S. ., Ferreira, C. A. A. ., & Nunes, S. C. (2024). Discourse and Practice of Inclusion of People with Disabilities: analysis of a Brazilian case study. Theory and Practice in Administration - TPA, 14(2). https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2024v14n2.67318

Issue

Section

Artigos de Pesquisa (Research Papers)