Literatura popular e biblioteca

cordel e penny dreadful como fontes documentais para informação histórico-cultural

Authors

  • Fabrício Alves da Silva Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Williams Jorge Correa Pinheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2019v15n4.53790

Abstract

This paper introduces an analysis of literary productions popularly created – more specifically the Chap-book and the Penny dreadful – and their importance for library collections, because this type of literature makes the reader able to understand, holistically, the identity construction of a specific people, from their historic-cultural manifestations. In this work, the analysis were made using the descriptive-comparative method, which show in a comparative way, particular aspects of these literary manifestation types, both similarities and peculiarities are possible to find on them. The low-cost media caused a revolution in the publishing market, also it exerted a significant attraction on a large and loyal readership. Therefore, this paper aims to elucidate the relation between libraries and popular culture when it approaches the Chap-book and Penny Dreadful as facilitating means for the masses to access written culture, in addition to identify them as amplifiers for the multiple creative voices of socially disadvantaged communities and inserted in extremely unequal realities. Libraries are responsible to preserve, organize and disseminate such documentary information sources in order to facilitate access to works like Chap-book and Penny Dreadful in order to make the multiple voices out louder.

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Author Biographies

Fabrício Alves da Silva, Universidade Federal do Oeste do Pará

Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará (UFPA); Ocupa o cargo de bibliotecário do Campus Monte Alegre (CMAL) da Universidade Federal do Oeste do Pará.

Williams Jorge Correa Pinheiro, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará (1990) e mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal do Pará (2007). Atualmente é conselheiro do Conselho Federal de Biblioteconomia, coordenador de curso a distância da Universidade Federal do Pará e professor efetivo de ensino superior da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Processos de Disseminação da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão da informação, bibliotecas escolares, informação tecnológica, biblioteca universitária e fontes de informação. Coordenador do projeto de adesão pela UFPA ao Projeto Nacional de Bacharelado em Biblioteconomia na modalidade a distância.

Published

2020-08-26

Issue

Section

Review articles