Socializar aprendizagens e mediar informações

interfaces e contribuições da perspectiva freiriana á ciência da informação

Authors

  • Marcelo Calderari Miguel ufes http://orcid.org/0000-0002-7876-9392
  • Sandra Maria Souza de Carvalho  UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES; Brazil
  • Rogério Zanon da Silveira UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO - UFES; Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas no campus Goiabeiras, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2021v17n3.61021

Abstract

The aim of this article is to identify possible contributions that arise from the interface between Information Science (IC) and learning mediated by Paulo Freire's contributions. This is a theoretical study with thematic intersections between Information Science and Education. It is noteworthy that both have built fruitful interfaces, especially in the field of socialization of information, considering the fundamentals of Freire's pedagogy, and that this mediation can bring significant contributions with the deepening of studies. As a research methodology, in addition to the bibliographical research of Paulo Freire's books, we searched for authors who dialogued with the theme. In this process, we seek to analyze the conception of the educator and the information professional, who emerge from professional activity and propose, according to Paulo Freire's theory, ways for professionals to recognize themselves and assume themselves as mediators, authors, self-employed and creators. It is concluded that there are many factors to be overcome, but, in light of Freire's theory, they can be overcome through struggle, resistance, scientific competence, ethics, democracy, coherence and many other requirements that teaching requires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Calderari Miguel, ufes

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES; Bacharel em Biblioteconomia (Ufes); Bacharel em Ciência Contábeis pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais (FEAD); e Discente de Iniciação Científica do curso de Administração (Ufes)

Sandra Maria Souza de Carvalho , UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES; Brazil

Nome Sandra Maria Souza de Carvalho Correio ORCID iD http://orcid.org/0000-0002-7418-1874 URL https://brapci.inf.br/index.php/res/v/37294 Instituição/Afiliação Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes
Endereço: Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES, 29075-910 País — Política de Conflito de Interesses — Resumo da Biografia

Pós-Graduada em MBA em Biblioteconomia pela Faculdade Alpha América –SP. Graduada em  Biblioteconomia  pela  Universidade  Federal  do  Espirito  Santo –UFES. Bibliotecária –Prefeitura de Vila Velha –ES. Poetiza. Contadora de histórias pelo GESTUFES-UFE

Rogério Zanon da Silveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO - UFES; Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas no campus Goiabeiras, Brazil

Contato principal para correspondência.   Nome Rogério Zanon da Silveira Correio ORCID iD http://orcid.org/0000-0002-1410-2767 URL https://scholar.google.com.br/citations?user=0ZrLFukAAAAJ&hl=pt-BR Instituição/Afiliação Associado à Universidade Federal do Espírito Santo - Departamento de Administração
e Programa de Pós-Graduação em Administração.
E-mail: rogerio.silveira@ufes.br. País — Política de Conflito de Interesses — Resumo da Biografia Professor Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Administração e coordenador do curso de administração noturno - Ufes. Associado à Universidade Federal do Espírito Santo - Departamento de Administração e Programa de Pós-Graduação em Administração. E-mail: rogerio.silveira@ufes.br

Published

2021-11-28

Issue

Section

Review articles