Biblioteca escolar como instrumento de ensino-aprendizagem

uma busca por práticas na literatura científica

Authors

  • Danielle Nunes Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina
  • Keitty Vieira Universidade Federal de Santa Catarina/Professora do Departamento de Ciência da Informação. https://orcid.org/0000-0001-8649-0765

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2023v19n4.69088

Abstract

The present work has as its theme the school library as a teaching-learning instrument, and its contributions to the integral development of the student as a research space. Aims contextualize the role of the school library in the teaching-learning process. Specifically, it aims to: a) collect scientific articles relating to the topic; b) analyze the role of libraries in the teaching-learning process and; c) identify the practices of using libraries for the teaching-learning process based on the recovered texts. The theoretical framework deals with school libraries and their participation in the school environment, highlighting their pedagogical practices and their contributions to access to research, knowledge and information for readers. Methodologically, this is a qualitative, bibliographic, descriptive and exploratory research, with a time frame from 2012 to 2022, and with data collection from the following sources: integrated search from UFSC, SciElo and BRAPCI. As a result, it is concluded that the discussion about the school library and the teaching-learning process takes place at a theoretical level, with little evidence of the practices that effectively contribute to this process. However, there is a consensus about school spaces that include a quality library as a way of providing opportunities for a vast field of knowledge through the collection and promotion of services that focus on the student's critical and civic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Nunes Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina

Keitty Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina/Professora do Departamento de Ciência da Informação.

Doutora e Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com graduação em Biblioteconomia e Habilitação em Gestão da Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atualmente é membro do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento e Gestão Documental - KOD (UFSC), e vice líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos em Tecnologia Assistiva, Inclusão Digital e Bibliotecas Escolares - BETA (UFSC). Possui interesse nas áreas relacionadas aos estudos históricos e epistemológicos da Biblioteconomia e Ciência da Informação, organização e representação do conhecimento e da informação, livro leitura e literatura, bibliotecas escolares e acessibilidade.

Published

2024-03-03

Issue

Section

Review articles