ANTHROPOLOGICAL REFLECTIONS ON CHILD-CENTERED PUBLIC POLICIES: an initial study on the “City of Children Project” and its implementation in the city of Jundiaí (SP/Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n29.62778.p89-113

Keywords:

public policy, anthropology, cities, Project The City of Children

Abstract

This essay aims to analyze the developments of the “City of Children Project” in Jundiaí, a Brazilian city located in the state of São Paulo. It is an international initiative in municipal management, founded in Italy in 1991, which seeks to put children at the center of public policies. Since 2018, the municipality in the state of São Paulo has been implementing Project actions in its territory, which will be analyzed here, highlighting the role of the current municipal management. Understanding the field of public policies as a multidisciplinary field, we bring an anthropological perspective to this analysis paying attention to different motivations and relationships between agents who act in the creation and implementation of policies. Through an online survey and a brief field trip to Jundiaí (in which, above all, exploratory walking techniques, informal conversations and direct and participant observation were used), the text presents the analyses of an ethnography of early-stage public policies. The work hopes to demonstrate the relevance of anthropology in action beyond the academic sphere, bringing reflections on public policies based on current research about and with children.

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Author Biographies

Beatriz Soares Gonçalves, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Antropologia pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense (2019) e bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015). Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Antropologia Urbana e Antropologia da Criança, trabalhando principalmente com os seguintes temas: pesquisas com/sobre crianças, crianças urbanas, políticas públicas voltadas para crianças. Currículo Lattes.

Flávia Ferreira Pires, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora na Pós-graduação em Antropologia da Universidade Federal da Paraíba, onde trabalha desde 2008. Membro do Global Young Academy desde 2018. Pesquisadora produtividade no CNPq de 2012-2021. Desfrutou da Fulbright Visiting Professor Award em 2021 do Department of Childhood Studies em Rutgers University, USA. Realizou pós-doutorado em Sociologia na Sheffield University (2012-2014) e em Antropologia no Museu Nacional/UFRJ (2008), Universidade Federal de Minas Gerais em Educação (2020). Finalizou seu doutorado em Antropologia Social no Museu Nacional - UFRJ (2007), mestrado em Antropologia Social no Museu Nacional - UFRJ (2003). Líder do grupo de pesquisa CRIAS - Criança: Cultura e Sociedade/ UFPB. Mãe de duas meninas, esteve em licença maternidade em 2013 e 2015/6. Vem pesquisando e orientando uma gama de estudos focados no cotidiano infantil, vida social e política de crianças e adolescentes em sua maioria às margens do Estado e de direitos. Currículo Lattes.

Published

2022-12-08

Issue

Section

DOSSIÊ ANTROPOLOGIA E POLÍTICAS PÚBLICAS: CONFLUÊNCIAS EPISTÊMICAS