THE ARTISTIC PRACTICES OF STREET ART IN RECIFE: relations with techniques and public policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n29.62789.p16-34

Keywords:

Old Recife, streetArt, public policies, graffitti e pixo

Abstract

Every society is constituted politically, economically and culturally. In this sense, the pluralities of identities, as well as the technical forms of execution of artistic practices, serve for the purpose of analyzing representations. From this, I seek to relate Molefi K. Asante's methodology of Afrocentricity (2009) in order to analyze the effects of the process of deconstruction of racist ideology, dialoguing with the historical consciousness of cultural resistance, and the epistemology of cultural practices (artistic technical reproducibility) of survival of black people that manifest themselves in the cultural context of the historic center of Recife, through the analysis of four images of graffiti and pixo. Questions are considered: Does the state of Pernambuco produce public policies for the integration of these expressions into the cultural environment? How do these artists feel about using them or not? It is understood that every individual develops in a social environment, and consequently, the creative and technical processes also allow us to understand ourselves socially.

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Author Biographies

Marianne Muniz Atanazio, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Atualmente sou mestranda na Pós-Graduação de Antropologia (PPGA/UFPB) na linha de pesquisa de Etnografia e Sociabilidades Urbanas e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnografias Urbanas (GUETU - UFPB). Fiz parte da organização da II Edição do Curso Preparatório Negritudes no PPGA/ UFPB (2021). Graduada em Design pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB. Participei como monitora de fotografia do IV Encontro Unificado de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFPB (2016). Atuei como pesquisadora voluntária no projeto de extensão: Elaboração e Disponibilização de serviço de banco de imagens à comunidade acadêmica da Universidade Federal da Paraíba, (2017). Fiz parte da primeira edição do Salão de Design da Paraíba – Feira Internacional de Economia Criativa com o projeto: Cadeira Folclorik na categoria estudante (2018). Participei como voluntária no projeto de extensão/PROBEX com o projeto: Conhecer a cidade-fábrica de Rio Tinto com o Design: mediações e práticas (2019). Atuando no cargo de estagiária na Degrau – Evoluções Criativas, empresa júnior do curso de Design da Universidade Federal da Paraíba, (2020). Currículo Lattes.

Marco Aurélio Paz Tella, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor associado do curso de bacharelado de Antropologia, Campus IV, e do Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Etnografias Urbanas (Guetu) UFPB/Campus IV, membro do Núcleo e Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI/UFPB) e membro fundador da Rede de Estudos sobre Experiências e Ações Juvenis (REAJ). É sócio efetivo da Associação Brasileira de Antropologia (ABA). Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Antropologia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: cidade, práticas culturais juvenis, relações étnico-raciais. Currículo Lattes.

Published

2022-12-08

Issue

Section

DOSSIÊ ANTROPOLOGIA E POLÍTICAS PÚBLICAS: CONFLUÊNCIAS EPISTÊMICAS