INFORMATION SCIENCE AND THE DISCURSIVE INTERACTIVE PROCESS OF THE TEACHER/STUDENT RELATIONSHIP IN A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT

Authors

  • ÁQUILA SARTORI MESQUITA ROCHA UFCG

Keywords:

Interaction; Information; Virtual Teaching; Se Liga no Enem Paraíba Program.

Abstract

In this article, the objective is to present a study that is part of the SESA Network, as well as to provide a theoretical framework for an ongoing master's research within the Language and Teaching Postgraduate Program at the Federal University of Campina Grande (PPGLE/UFCG), Paraíba, Brazil. The research investigates the discursive interactive process of the teacher/student relationship in the virtual program 'Se Liga no Enem Paraíba.' In this sense, discussions regarding the role of Information Science in the interaction process in education are first explained. Secondly, drawing upon Bakhtin's Circle ideas, the theoretical foundation of the research is presented, based on the Dialogic Theory of Language. It is believed that this theoretical perspective may contribute to reflecting on the importance of Information Science in the discursive interactive process. It is concluded that research on interactions through various communication channels in this program reveals how teaching and learning in the public network are currently utilizing the virtual environment, suggesting further investigation in this information field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ÁQUILA SARTORI MESQUITA ROCHA, UFCG

Professora de Redação.Programa Se Liga no Enem /SECT. Mestranda - Programa de Pós-Graduação de Linguagem e Ensino-UFCG. Graduação em Letras/Português – UFPB.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

GOOGLE. Ensino e aprendizagem mais integrados. Google for Education, Mountain View, CA, c2023. Disponível em: https://edu.google.com/intl/ALL_br/workspace-for-education/classroom/. Acesso em: 28 mar. 2023.

KENSKI, Moreira Vani. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, v. 4, n. 10, set.-dez., p. 1-10, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189118047005. Acesso em: 25 jan. 2022.

LEMOV, Doug. Ensinando na sala de aula on-line: sobrevivendo e sendo eficaz no novo normal. Tradução de Sandra Maria Mallmann da Rosa; revisão técnica de Thuinie Daros. Porto Alegre: Penso, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes de. Linguagem e Alteridade nos escritos do Círculo de Bakhtin. Eutomia, Recife, v. 21, n. 1, p. 169-184, jul. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/237079. Acesso em: 27 out. 2022.

SANTOS, Eliete Correia dos. Uma proposta dialógica de ensino de gêneros acadêmicos: nas fronteiras do Projeto SESA. 2013. 418 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2023-09-30

How to Cite

SARTORI MESQUITA ROCHA, ÁQUILA. INFORMATION SCIENCE AND THE DISCURSIVE INTERACTIVE PROCESS OF THE TEACHER/STUDENT RELATIONSHIP IN A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT. Archeion Online, [S. l.], v. 11, n. Edição Especial, p. 5–19, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/archeion/article/view/68093. Acesso em: 20 may. 2024.