Relations between representation and consumption, black women and curly hair in the Youtube

Authors

  • Aline Tusset De Rocco

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.48315

Abstract

This study aims to treat about the representation of black beauty, more specifically curly hair, taking into account studies already conducted on black aesthetics, as well as the black feminism agenda. Through a digital ethnography on YouTube channels dealing with curly hair, we seek to understand the relationship between the consumption of products for curly hair, the representation of black women in digital media and the construction of a black beauty. Finally, it aims to analyze this interaction in the attempt to understand dimensions of black aesthetics perceived also as political and social resistance by black women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Tusset De Rocco

Mestra em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Integrou o Grupo de Pesquisa “Gênero e Raça em Contextos Africanos e Latino Americanos”, Diretório de Pesquisa do CNPq (2015/02). 

References

ACEVEDO, Claudia Rosa; NOHARA, Jouliana Jordan. Interpretaçőes sobre os Retratos dos Afro-descendentes na Mídia de Massa. RAC, Curitiba, Edição especial, p. 119-146, 2008.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. In: Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Editora UFRJ, 1996.

CARDOSO, Bruno de Vasconcelos. Voyeurismo digital: representação e (re)produção imagética do outro no ciberespaço. In: GONÇALVES, Marco. A; HEAD, Scott (2009), Devires Imagéticos–A Etnografia, o Outro e suas Imagens. 2009.

COUTINHO, Cassi Ladi Reis. A Estética e o mercado produtor-consumidor de beleza e cultura. XXVI Simpósio Nacional de História, São Paulo, 2011.

GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: ______. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Autêntica, 2006.

GUAZINA, Liziane. O conceito de mídia na comunicação e na ciência política: desafios interdisciplinares. Revista Debates, v. 1, n. 1, p. 49, 2007.

LA ROCCA, Fabio. A reprodutibilidade tecnológica da imagem. TESSITURAS: Revista de Antropologia e Arqueologia, v. 2, n. 2, p. 114, 2014.

MISKOLCI, Richard. Novas conexões: notas teórico-metodológicas para pesquisas sobre o uso de mídias digitais. Revista Cronos, v. 12, n. 2, 2013.

QUINTÃO, Adriana Maria Penna. O que ela tem na cabeça? Um estudo sobre o cabelo como performance identitária. Dissertação. Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de Antropologia, 2013.

SANSONE, Livio. Os objetos da identidade negra: consumo, mercantilização, globalização e a criação de culturas negras no Brasil. Mana, v. 6, n. 1, p. 87-119, 2000.

SILVA , A. C. As transformações da representação social do negro no livro didático e seus determinantes. Tese de doutorado. Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil. 2001.

Published

2020-09-30

How to Cite

TUSSET DE ROCCO, A. Relations between representation and consumption, black women and curly hair in the Youtube. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 150–168, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.48315. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/48315. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Gender and Race Communication