Ideological aspects of the advertising piece “Nova Previdência” (New Welfare)

Authors

  • Marcio Giusti Trevisol University of the West of Santa Catarina (Unoesc)
  • Maria de Lourdes Pinto de Almeida University of the West of Santa Catarina (Unoesc)/University of Campinas (Unicamp)
  • Natalia Oleinick University of the West of Santa Catarina (Unoesc)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55894

Keywords:

Ideology, Common sense, Patriotism, Welfare Reform, Government Propaganda

Abstract

The article is the result of a research that analyzed the "Nova previdência" (New Welfare) advertisement produced and disclosed by the Brazilian government. Its objective was to identify the ideological aspects and the intentionalities present in the government's campaign on welfare reform. The epistemological basis included Althusser (1970), who lends the concepts of state ideological apparatuses for the data analysis. This is a qualitative, exploratory, and bibliographical research. The analysis technique is of content, taking Bardin (2004) as the basis for the rationale of the categories of analysis. Therefore, it was possible to ascertain that the publicity piece "Nova previdência" is a government propaganda that uses ideological resources, such as social class neutrality and the idea of patriotism, in order to produce, in the citizens, a feeling of support for the reform. 

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Author Biographies

Marcio Giusti Trevisol, University of the West of Santa Catarina (Unoesc)

Doutorando em Educação na Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Ética e Filosofia Política (UFSC). Especialista em metodologia do Ensino de Filosofia para Universidade de Passo Fundo (UPF). Graduado em Filosofia pelo Centro Universitário Assunção (UNIFAI). Atualmente é professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), atuando nas áreas de filosofia e sociologia. Desenvolve atividades de extensão Universitária com enfoque a formação de professores das redes pública e privada de ensino. Na pesquisa, desenvolve estudos na área da educação e comunicação. Atualmente é líder do grupo de pesquisa “Comunicação, Mídia e Sociedade”. Membro e pesquisador do grupo de pesquisa GEPES –UPF (Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior). Participa da Rede ibero-americana de estudos e pesquisas em políticas, processos de educação superior – RIEPPES – Unoesc/Unicamp e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul – GEPPES SUL, ambos sediados na PPGEd da Unoesc. E-mail: marcio.trevisol@unoesc.edu.br

Maria de Lourdes Pinto de Almeida , University of the West of Santa Catarina (Unoesc)/University of Campinas (Unicamp)

Graduada em Pedagogia e História; Mestre e Doutora pela Unicamp em Filosofia. História e Educação. Pós-doc em Políticas Educacionais pela USP e em Política, Ciência e Tecnologia pela Unicamp. Docente do PPGEd da Unoesc, Joaçaba / SC. Pesquisadora colaboradora do PPGEd URI/ RS. Pesquisaodra associada do Giepes Unicamp. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior Unoesc – Unicamp. Vice-líder do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior – Geipes Unicamp. Líder da Rede Iberoamericana de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior – Riesup da FE da Unicamp. Pesquisadora do CNPq e do Obeduc

Natalia Oleinick, University of the West of Santa Catarina (Unoesc)

Graduada em Habilitação em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda na Universiade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc. Pesquisadora do grupo de pesquisa "Mídia, Comunicação e Sociedade". 

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Published

2020-12-17

How to Cite

TREVISOL, M. G.; ALMEIDA , M. de L. P. de .; OLEINICK, N. Ideological aspects of the advertising piece “Nova Previdência” (New Welfare). Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 75–95, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55894. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/55894. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Comunicação, Política e Poder