Media literacy and inclusion

a proposal for the visually impaired

Authors

  • Lígia Beatriz Carvalho de Almeida UFCG
  • João Paulo Queiroz Xavier Fernandes UFCG https://orcid.org/0000-0002-8832-7600
  • Mariana Pícaro Cerigatto Universidade Tiradentes

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59841

Keywords:

educomunicação. inclusão social. leitura crítica da mídia. tecnologia assistiva. deficiência visual.

Abstract

An educommunication experience with people with visual impairment is presented. The objective was to develop critical skills on the consumption of media culture and representations about homosexuality with eight attendees of the Instituto dos Cegos in João Pessoa, Paraíba. Through audio description, which allowed the enjoyment of a short film, the research revealed both the consumption of media culture goods by people with visual impairments, as well as the intense use of digital technologies by them. On the other hand, there was little access for them to the audio description resource, which would allow them not only to consume more reliable audiovisual content, which are important cultural products today, but also its inclusion in educational processes used in educational institutions. Finally, it was also possible to verify that they reproduce certain stereotypes sometimes represented by the media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Pícaro Cerigatto, Universidade Tiradentes

Mariana Pícaro Cerigatto has a degree in journalism, a master's degree in Digital Television from Unesp/campus Bauru and a doctorate in Information Science from Unesp/campus Marília. He is currently a full professor in the Graduate Program in Education at Tiradentes University.

Orcid - https://orcid.org/0000-0002-7626-8738

Lattes - http://lattes.cnpq.br/0089803131113390

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/Educação e a construção de nova variável histórica. Artigos Nacionais, São Paulo, p.19-28, set. 2009.

BAUDRILLARD, J. D’un fragment l’autre, entretiens avec François L’Yvonnet. Paris: Albin Michel, 2001.

_____. A sociedade de consumo. Portugal: Edições 70, 2008.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência..

CITELLI, A. Comunicação e Educação: A linguagem em movimento. São Paulo: Senac, 2004

CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina. Introdução. In: CITELLI, Adilson Odair;

COSTA, Maria Cristina (Orgs). Educomunicação: Construindo uma nova área de

conhecimento. 2ª ed. São Paulo: Paulinas, 2011

FANTIN, M. Contextos, perspectivas e desafios da mídia-educação no Brasil. In: Ilana Eleá. (Org.). Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. 1ed.Götenburg: Nordicon, 2014, v. 1, p. 49-57.

_______. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, v. 14, n. 1, p. 27–40, 21 jul. 2011.

FREINET, Célestin. Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. Lisboa: Presença, 1969.

GIDDENS, Anthony. O que é Sociologia? In: Sociologia. 4ª Ed, Porto Alegre: Artmed, 2005.

HOPPE, B.C.A.; PINTO, G.R; OLIVEIRA, R.S. Educomunicação como tecnologia assistiva. In: POLIDO, F.B.P.; ANJOS, L.C.; BRANDÃO, L.C.C., (Orgs). Seminário Governança das Redes. Anais do III Seminário Governança das Redes políticas, internet e sociedade. Belo Horizonte: Instituto de Referência em Internet e Sociedade, 2018.

JENKINS, H. et al Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education For the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation, 2006.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4.ed. São Paulo: Loyola, 2003.

MARTINEZ, L. C. El Lenguaje Total: el Plan-Deni, Cuadernos de Educación, Santiago, mar.-abr., 1971, p. 7-10.

MORAN, José Manuel. Educação, comunicação e meios de comunicação. Série Ideias n.9. São Paulo: FDE, 1994. p. 13-17.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo (ORGs). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo , 2010.

SILVA, Elza Cristina Gomes. Educomunicação para pessoas com deficiência: uma experiência com boletim impresso. Faculdade de Minas - FAMINAS, 2005.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011

______. Educomunicação: um campo de mediações . Comunicação & Educação. São Paulo: 12 a 24, set./dez. 2000

TORRICO, Raíra Santos. A educomunicação como forma de inclusão das pessoas com deficiência no complexo ambiente escolar. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (org.). Educomunicação: e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: Abpeducom, 2016. p. 166-173.

Published

2021-12-28

How to Cite

CARVALHO DE ALMEIDA, L. B.; QUEIROZ XAVIER FERNANDES, J. P. .; CERIGATTO, M. P. Media literacy and inclusion: a proposal for the visually impaired . Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 15, p. 23, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59841. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/59841. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossier:Communication,accessibility & representation of people with disabilities