Ensino de Latim

métodos e abordagens teóricas

Authors

  • Adilio Junior de Souza Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Denilson Pereira Matos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2237-0900.2020v16n1.52228

Abstract

This article brings the result of a practice of teaching Latin in Letters courses for over a decade. The study aims to analyze the teaching praxis, unifying theory and practice, adjusting them according to the needs raised in class. In an attempt to choose a theory appropriate to the reality of URCA, the application of teaching methods was carried out, among them: traditional method, grammatical method with text fragments, textual method - I, textual method - II and semantic method with a focus on translation. For the preparation of the research, a literature review was carried out, with emphasis on the most widely used Latin grammars, as well as the various bibliographies on classical language teaching, which have served for the professional qualification of Latin teachers. From the theory of Lexical Semantics, the following were consulted: Ribeiro (2016), Castilho (2014), Cançado (2012), Ilari and Geraldi (2006), Ilari (2001), among others. The study is concluded with reflections about the practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilio Junior de Souza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFPB (Proling/UFPB), especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e Africanas de Língua Portuguesa e graduado em Letras pela Universidade Regional do Cariri (Urca). Professor temporário de Língua Latina e História da Língua Portuguesa no curso de Letras da Unidade Descentralizada de Missão Velha - CE (UDMV/Urca). Foi membro do Grupo de Pesquisa Teorias Linguísticas de Base (TLB), registrado no CNPq (UFPB/2014-2016). Participa do Núcleo de Pesquisa em Língua Espanhola e Literaturas de Língua Espanhola, registrado no CNPq (UFPE/2019-vigente). Coordenou o Projeto Estudos Clássicos (Urca/2016-2018). Desenvolve pesquisas em Linguística, Filologia e Língua Latina. É autor/coautor de artigos e capítulos em periódicos e em livros na área da Linguística e Literatura.

Denilson Pereira Matos, Universidade Federal da Paraíba

Doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense/UFF (2008); Mestrado em Estudos da Linguagem (Língua Portuguesa e Linguística) pela Pontifícia Universidade Católica- PUC/RJ (2003); Especialista em Língua Portuguesa (UERJ) e em EaD pelo SENAC (2000 e 2010). Graduação em Letras Bacharelado e Licenciatura Português Literaturas - UERJ (1995 e 1997). Atualmente é Professor associado na Universidade Federal da Paraíba/UFPB, Professor UAB/Letras e Libras UFPB Virtual e docente do PROLING: Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Programa de Mestrado Profissional em Linguística e Ensino - MPLE. Coordenador do curso Lato Sensu CLELP/PRPG/UFPB/

Published

2020-06-15

How to Cite

SOUZA, A. J. de; MATOS, D. P. Ensino de Latim: métodos e abordagens teóricas. DLCV, João Pessoa, PB, v. 16, n. 1, p. e020006, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2237-0900.2020v16n1.52228. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/dclv/article/view/52228. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: Língua e Literatura Clássicas