Storytelling and the discursive construction of memory narratives
an integrated methodology for knowledge management in organizations
Keywords:
knowledge management, memory narratives, storytellingAbstract
Considering the challenges faced by organizations in identifying and structuring tacit knowledge, especially in the subjective processes of Knowledge Management, this research aimed to promote a discussion on memory narratives, highlighting the practical perceptions of storytelling as a Knowledge Management method. The research was guided by the following question: how does storytelling contribute to the discursive construction of memory narratives and Knowledge Management in organizations? The study was conducted from a theoretical, conceptual, and analytical perspective, through a bibliographic literature review, with a basic nature, qualitative approach, and descriptive objective, aiming to examine how the topic has been explored in different fields of knowledge. By exploring the role of information in decision-making and the conceptual and practical possibilities of storytelling as an integrated methodology for Knowledge Management in organizations, it was possible to conclude that storytelling has been recognized as a powerful organizational communication tool. It has the ability to integrate memory narratives, validating their scientific nature and recovering experiences lived by people in the organization, recorded in different media (physical or digital), to be used as a reference in retrospective, current, and prospective contexts. Finally, it was identified that this approach can promote the socialization of knowledge, providing the recovery and systematization of the organization’s intellectual capital, with a special focus on strategic potential, knowledge generation for innovation, and competitive advantage, aimed at organizational development.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Fabiana Izídio de; BIAGGI, Camila de; VITORIANO, Marcia Cristina de Carvalho Pazin. Identificação dos fluxos informacionais: contribuições para a gestão do conhecimento. Ágora: Arquivologia em Debate, Florianópolis, v. 31, n. 63, p. 01-11, jul./dez. 2021. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/994/948. Acesso em: 12 jul. 2023.
BROWN, John Seely. Narrative as a knowledge medium in organizations. In: BROWN, John Seely; DENNING, Stephen; GROH, Katalina; PRUSAK, Laurence. Storytelling in organizations: why storytelling is tranforming 21st Centrury organizations and management. Burlington, MA: Elsevier Butterworth–Heinemann, 2005. p. 53-95.
BRUSAMOLIN, Valério; SUAIDEN, Emir José. Aprendizagem organizacional: o impacto das narrativas. Curitiba: Appris, 2014. 237 p.
CASTRO, Alfredo; MCSILL, James. Storytelling para resultados: como usar estórias no ambiente empresarial. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2013. 96 p.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Senac, 2006. 460 p.
COGO, Rodrigo Silveira. Storytelling: as narrativas da Memória na estratégia da comunicação. São Paulo: ABERJE, 2016. 173 p.
COGO, Rodrigo Silveira. Da memória ao storytelling: em busca de novas narrativas organizacionais. 2012. 278 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo: USP, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-05122012-171130/publico/damemoriaaostorytellingrodrigocogooriginal.pdf. Acesso em: 20 jun. 2023.
DENNING, Stephen. O poder das narrativas nas organizações. Tradução de Ricardo Bastos Vieira. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier: Petrobras, 2006. 329 p.
DENNING, Stephen. Using Narrative as a tool for change. In: BROWN, John Seely; DENNING, Stephen; GROH, Katalina; PRUSAK, Laurence. Storytelling in organizations: why storytelling is tranforming 21st Centrury organizations and management. Burlington, MA: Elsevier Butterworth–Heinemann, 2005.
LOUSADA, Mariana.; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Aspectos cognitivos que interferem na tomada de decisão em ambientes informacionais. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 203-216.
LYOTARD, Jean-Francois. A condição pós-moderna. Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa. 12. ed., Rio de Janeiro: José Olympio, 2009. 156 p.
MAGALHÃES, Anita Cristina Cardoso. Storytelling como recurso comunicacional estratégico: construindo a identidade e a imagem de uma organização. Organicom, São Paulo, n. 20, p. 93-106, 2014. Disponível em: Acesso em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139221. Acesso em: 12 ago. 2023.
MATTERA, Tayane Cristina. Gestão do conhecimento na prática. In: SOUTO, Leonardo Fernandes (org.). Gestão da informação e do conhecimento: práticas e reflexões. Rio de Janeiro: Interciência, 2014. p. 199-220.
MATOS, Gislayne Avelar. Storytelling: líderes narradores de histórias. Rio de Janeiro: qualitymark, 2010. 176 p.
MOLINA, Letícia Gorri. Gestão da informação e do conhecimento e as TICs aplicadas aos portais corporativos. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da ciência da informação. São Paulo: Polis, 2008. p. 11-40.
NASSAR, Paulo; COGO, Rodrigo Silveira. Memória e narrativa organizacional como expressões da cultura organizacional: o poder do storytelling. In: MARCHIORI, Marlene (org.). História e memória. Rio de Janeiro: Editora Senac, 2013. p. 85-99.
NONAKA, Ikujiro. A empresa criadora de conhecimento. In: TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. Gestão do conhecimento. Tradução de Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2008. p. 39-53.
NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.
NONAKA, Ikujiro; TOYAMA, Ryoko. Criação do conhecimento como processo sintetizador. In: TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. Gestão do conhecimento. Tradução de Ana Thorell. Porto Alegre: Bookman, 2008. p. 91-117.
PALACIOS, Fernando; TERENZZO, Martha. O guia completo do storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016. 448 p. In: Gestão do conhecimento:
PINTO, Danieli; MOLINA, Letícia Gorri; PALETTA, Francisco Carlos. Uso das tecnologias da informação e comunicação na gestão da informação e do conhecimento nas organizações. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v.12, n. 1, p. 80-96, jan./abr. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/60226/35375. Acesso em: 20 ago. 2023.
PONZIO, Flávio Lima. Storytelling no ambiente organizacional: um estudo desta estratégia para promover o desenvolvimento profissional. 2023. 215 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2023. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/handle/10899/32048. Acesso em: 20 jul. 2023.
PRUSAK, Laurence. Storytelling in organizations. In: BROWN, John Seely; DENNING, Stephen; GROH, Katalina; PRUSAK, Laurence. Storytelling in organizations: why storytelling is tranforming 21st Centrury organizations and management. Burlington, MA: Elsevier Butterworth–Heinemann, 2005. p. 15-51.
RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. O contar e as histórias. In: COGO, Rodrigo Storytelling: as narrativas da memória na estratégia da comunicação. São Paulo: Aberje editorial, 2016. p. 15-19.
SALMON, Christian. Um machine à fabriquer des thistories. Le Monde Diplomatique, Paris, nov. 2006, p. 18-19. Disponível em: http://www.sietmanagement.fr/wp-content/uploads/2016/04/une_machine_a_fabriquer_des_histoires.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.
SANTOS, Cássia Dias; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. A influência da cultura e da comunicação para a geração de conhecimento em contexto organizacional. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 6, n. 2, jul./dez. 2013. Disponível em: http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/view/115/157. Acesso em: 20 maio 2023.
SANTOS, Juliana Cardoso dos. Memória organizacional: em foco o valor da informação como negócio/commodity. 2019, 223 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, SP, UNESP, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/183566. Acesso em: 12 mar. 2021.
SANTOS, Juliana Cardoso dos; MOLINA, Letícia Gorri. Memória repertório e suas inter-relações com a gestão do conhecimento em ambientes organizacionais. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, SC, v. 28, p. 1–22, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb. Acesso em: 12 jul. 2023.
SANTOS, Juliana Cardoso dos; VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Informação, conhecimento e valor da informação. Informação e Informação, Londrina, v. 25, n. 4, p. 574-598, out./dez. 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/156409. Acesso em: 12 jul. 2023.
THIESEN, Icléia. Memória institucional. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013. 312 p.
VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Ambientes e fluxos de informação. In: VALENTIM, Marta Ligia Pomim (org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-27.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. INFOhome, Londrina, nov. 2004. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=88. Acesso em: 12 jun. 2023.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Informação e conhecimento em organizações complexas. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da ciência da informação. São Paulo: Polis, 2008. p. 11-40.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim; GELINSKI, João Vítor Vieira. Gestão do conhecimento como parte do processo de inteligência competitiva organizacional. João Pessoa, Informação & Sociedade: Estudos, v. 15, n. 2, 2005. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/92962. Acesso em: 12 jun. 2023.
VASCONCELOS, Renard Campolina Ferreira. O storytelling na comunicação estratégica: o uso de histórias como técnica de engajamento entre organizações e seus públicos. 2019. 254 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Instituto de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa, Lisboa, PT, 2019. Disponível em: https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/19105. Acesso em: 20 jul. 2023.
VOLPATO, Gilson Luiz. Ciência: da filosofia à publicação. 6. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. 377 p.
WEBER, Patrick; GRAUER, Yannick. The effectiveness of social media storytelling in strategic innovation communication: narrative form matters. International Journal of Strategic Communication, Stuttgart, DE, v. 13, n. 2, p. 142-166, mar. 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1553118X.2019.1589475. Acesso em: 22 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os originais aceitos e publicados tornam-se propriedade de INFORMAÇÃO & SOCIEDADE, sendo vedada sua reprodução total ou parcial, sem a devida autorização da Comissão Editorial, exceto para uso de estudo e pesquisa.