THE FIELD OF PHILOSOPHY TEACHING UNDER DEBATE:
NOTES ON THE EMERGENCY OF A PHILOSOPHICAL PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70251Keywords:
Philosophy Teaching, Field of Knowledge, Philosophical ProblemAbstract
This article aims to investigate the emergence of the field of Philosophy Teaching as a philosophical problem. In order to do that, it is intended to reconstitute the debate on the existence or not of a field of knowledge about and around Philosophy Teaching. Taking as a reference the research studies of Rodrigo Gelamo and Patrícia Velasco, it is possible to observe that the first indicates, in his doctoral (2009) and post-doctoral (2012, 2013) studies, the impossibility of recognizing a discursive ordering that maintains an identity of thought to reflect on Philosophy teaching. Velasco, on the other hand, in a post-doctoral research study (2019) supervised by Gelamo – hypothesizes that, in Brazil, there is already a field of knowledge that can be called Philosophy Teaching and proposes a mapping of productions on the subject and the interpellation of peers on the sub-area of research in question. It is expected that the tension of the paths taken and the results defended by Gelamo and Velasco will allow an understanding of the constitution of the field of Philosophy Teaching as a philosophical problem and, in this way, this article may contribute to promoting and deepening the problem in question.
Downloads
References
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GALLO, Sílvio. Apresentação. In: GALLO, Sílvio; DANELON, Márcio; CORNELLI, Gabriele (Org). Ensino de Filosofia: Teoria e Prática. Ijuí: Unijuí, 2004, p. 9-12.
GALLO, Sílvio. Filosofia da Educação no Brasil do século XX: da crítica ao conceito. EccoS: Revista Científica, v. 9, n. 2, p. 261-284, jul./dez., 2007.
GATTI, Bernadete Angelina. A pesquisa na pós-graduação e seus impactos na educação. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 35-49, jan./dez. 2008.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino de filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. Relatório de Estágio de Pós-doutorado: Um estudo sobre algumas perspectivas do ensino de filosofia no Brasil, 2012. 201p. – Relatório (Pós-doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Campinas, SP.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. Relatório de Estágio de Pós-doutorado: Um estudo sobre a recepção do debate sobre o ensino da filosofia no Brasil nos periódicos de Filosofia e Educação, 2013, 85p. – Relatório (Pós-doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Paulo, SP.
GONÇALVES, Tânia. O ensino de Filosofia na rede pública: a Proposta Curricular do estado de São Paulo. In: GOTO, Roberto; GALLO; Silvio. Da filosofia como disciplina: Desafios e perspectivas. São Paulo: Edições Loyola, 2011, p. 25-50.
MACIEL, C. F. Maciel, C. F. Um estudo-pesquisa sobre o ensino secundário de filosofia. MEC – INEP, 1959.
MIGUEL, Antonio; GARNICA, Antonio Vicente; IGLIORI, Sonia Barbosa; D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, n. 27, p. 70-93, set.-dez. 2004.
NIELSEN NETO, Henrique (Org.). O ensino de filosofia no 2º grau. São Paulo: SOFIA, Editora SEAF, 1986.
RIBAS, J. E. A construção do discurso do Ensino de Filosofia no Brasil: uma analítica acerca da constituição epistemológica do campo. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS, 2023.
RODRIGUES, A. Heranças político-filosóficas de ensinar e aprender filosofia: do campo do Ensino de Filosofia à trajetória formativa na UNESP. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Marília, SP, 2024.
RODRIGUES, Augusto; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Ensino de filosofia: notas sobre o campo e sua constituição. Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 35, n. 74, p. 813-854, maio/ago., 2021.
RODRIGUES, Augusto; VELASCO, Patrícia Del Nero Velasco. O Ensino de filosofia à guisa de apresentação: da fresta institucional na ANPOF ao pleito de cidadania filosófica do campo. In: RODRIGUES, A.; VELASCO, P. D. N. (Org.). Sobre educação filosófica e práticas de ensino de filosofia: reverberações do GT filosofar e ensinar a filosofar no XIX Encontro Nacional da ANPOF. Toledo, PR: Instituto Quero Saber, 2024, p. 15-30.
RODRIGUES, Augusto; VELASCO, Patrícia Del Nero Velasco; GELAMO, Rodrigo Pelloso. Filosofia do Ensino de Filosofia: o debate da cidadania-filosófica a partir dos movimentos histórico-discursivos do campo. Educação e Filosofia. Uberlândia, 2024, no prelo.
SEVERINO, Antonio Joaquim. A filosofia da educação no Brasil: esboço de uma trajetória. In: GHIRALDELLI JR, Paulo. (Org). O que é filosofia da educação? Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
TOMAZETTI, Elisete. Filosofia da educação: um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí, RS: Unijuí, 2003.
TOMAZETTI, Elisete. Produção discursiva sobre o ensino e a aprendizagem filosófica. Educar em Revista. Curitiba, n. 46, p. 83-98, out./dez., 2012.
TOMAZETTI, Elisete M.; RIBAS, Jéssica Erd; VELASCO, Patrícia Del Nero. Sobre Pesquisa na Área do Ensino de Filosofia: em torno de distinções conceituais. In: MUNHOZ, Angélica Vier; OLEGÁRIO, Fabiane; RIBEIRO, Inauã Weirich (Org.). Ensino, arquivo e docência. Lajeado, RS: Univates, 2024, no prelo.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Ensino de Filosofia como campo de conhecimento: brevíssimo estado da arte. Revista Estudos de Filosofia e Ensino. Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 6-21, 2019.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Filosofar e Ensinar a Filosofar: registros do GT da ANPOF – 2006-2018. Rio de Janeiro: NEFI Edições, 2020, (coleçõeS; 4).
VELASCO, Patrícia Del Nero. O que pensamos nós, formadores/as de professores/as, sobre formação docente em Filosofia? In: TOMAZETTI, E. M.; ALMEIDA JUNIOR, J. B.; VELASCO, P. D. N. (Org.). Formação e experiências de docência em Filosofia. Santa Maria: Editora UFSM, 2022a, p. 26-63.
VELASCO, Patrícia Del Nero. O estatuto epistemológico do Ensino de Filosofia: uma discussão da área a partir de seus autores e autoras. Pró-Posições. Campinas, v. 33, p. 1-26, 2022b.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Sobre a virada discursivo-filosófica do ensino de filosofia: o legado argentino e a problemática do campo. O Que Nos Faz Pensar. Rio de Janeiro, v. 30, p. 335-362, 2022c.
VELASCO, Patrícia Del Nero. Mês ANPOF Ensino de Filosofia: por uma cidadania filosófica do campo. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, v. 8, 2022d.
VELASCO, Patrícia Del Nero. O Ensino de Filosofia em números: a consolidação de um campo de conhecimento. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Seção especial: ANPOF – Ensino de Filosofia: por uma cidadania filosófica do campo. Santa Maria, v. 8, 2022e, p. 38-42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Augusto Rodrigues, Patrícia Del Nero Velasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).