A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE PORTUGUÊS PARA ESTRANGEIROS EM FOCO

Revisitando a produção acadêmica na área

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13712647

Keywords:

Portuguese for Foreigners; Teachers' Training; Academic Production; Teachers of Portuguese for Foreigners.

Abstract

This article discusses the current state of academic production on the field of Teaching of Portuguese for Foreigners, in particular, with regard to how researches are explicitly related to specialized teacher's training. For accomplishing this, it took as support contributions that discuss the expansion of the field (ALMEIDA FILHO, 2011; LUNA, 2012); teacher's training (ALARCÃO, 1996; SHULMAN, 1986; NÓVOA, 1992, 2019; GATTI, 2010); and the training of teacher of Portuguese for Foreigners (MONROIG, 1992; MADRID, 2004; BIZARRO, 2012). It updates the data of a previous research produced with the same v bv. (RIBEIRO; RIBEIRO; BAPTISTA, 2016) which revealed that, although this filed has been consolidating and gaining space, academic production was still timid. Aiming to think about the status of teacher's training in the area by mapping the investigation tendencies of the theses and dissertations available on CAPES Portal, it extended the period of the investigated publications until 2022. Methodologically, it is inspired by the principles of “state-of-the-art surveys” (FERREIRA, 2002) and organizes data according to the following categories: linguistic and cultural studies and/or studies on teaching and learning; studies on educational policies and affirmative actions, and historiographical bias; and studies on the of training of teachers of Portuguese for foreigners. The conclusion points out that teacher's training is little contemplated by academic production and indicates it is dispersed and distanced from the first milestones that characterized the area. Portuguese for Foreigners is now closer to other areas that were apparently of little interest or incompatible.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amélia Escotto do A. Ribeiro , Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (UERJ/FEBF)

FORMAÇÃO: Graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1980), Mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1989), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1984) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). EXPERIÊNCIA E ATUAÇÃO PROFISSIONAL: Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FEBF). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Psicologia Educacional. ÁREAS DE ATUAÇÃO E INTERESSE: alfabetização, formação de professores, letramento e gestão escolar. Coordena o Grupo de Pesquisa: Letramento Escolar, Cultura e Sociedade.

Patrick Santos de Melo , Universidade de Estudos Estrangeiros de Tóquio/ Universidade do Estado do Rio de Janeiro

FORMAÇÃO: bacharelado em Letras (Português - Espanhol) pela UERJ (2020), especialização em Língua Portuguesa para Estrangeiros pela UFF (2022) e mestrado em Letras pela UERJ (área de concentração: Língua portuguesa). ATUAÇÃO PROFISSIONAL: bolsista de iniciação à docência na Unidade de Desenvolvimento Tecnológico Núcleo de Pesquisa e Ensino de Português Língua Estrangeira / Segunda Língua (NUPPLES - UERJ) de 2018 a 2020. Atualmente, atua como bolsista PROATEC no Projeto NUPPLES; contribui como assistente pedagógico nesse mesmo projeto, colaborando com o planejamento de aulas, a produção de materiais didáticos e a elaboração de avaliações; ministra aula de português para japoneses em cursos livres da Universidade de Estudos Estrangeiros de Tóquio (TUFS)

Published

2024-09-06

How to Cite

do Amaral Ribeiro, A., Escotto do A. Ribeiro , A. ., & Santos de Melo , P. (2024). A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE PORTUGUÊS PARA ESTRANGEIROS EM FOCO: Revisitando a produção acadêmica na área. PROLÍNGUA, 19(1), 9–24. https://doi.org/10.5281/zenodo.13712647