Ultrajant Bodies, Disclosed Discourses

Clashes Between Cinematographic Erotic Industry and the Federal Censorship During Brazilian Civil-Military Dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n43.54191

Keywords:

Biopower, Brazilian Civil-Military Dictatorship, Censorship, Erotic Cinema, Pornochanchadas

Abstract

The present text presents the trajectory of clashes between cinematographic productions commonly known as pornochanchadas - low-budget productions, strong humorous and sexual appeal - and federal censorship during the Brazilian civil-military dictatorship. Often seen as enemies of the public discourse of morals and good customs that the state represented, these led, on the part of the producing subjects, to the development of strategies to circumvent federal censorship. Now these disputes favored producers, now censors, but in the focus of these clashes there was almost invariably the dispute for discursive hegemony and for the place of speech that had the big cinema screen as its stage and its recognized capacity as a tool for the propagation of cultural values and standardization of customs. The analysis presented here focuses on the widely conflicting plot of this alleged normality found in the feature film Mulher Tentação (1982) directed by Ody Fraga and produced by David Cardoso. For this analysis, Michel Foucault's writings are used as a theoretical contribution, especially his notions of biopower, normativity, control of bodies and exercise of power. The objective is then to highlight the multiple vectors that make up powers and counterpowers, as well as to observe how these disputes mark bodies, customs and cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romulo Gabriel de Barros Gomes, Universidade Federal de Pernambuco

Romulo Gabriel de Barros Gomes é doutorando e mestre em História pela Universidade Federal de Pernambuco, formado em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, com período de Graduação Sanduíche na área de Ciências Políticas, realizada no Centro de Investigación y Docencias Económicas – CIDE (Cidade do México). Trabalha temas referentes às produções culturais em regimes autoritários, com foco em produção cinematográfica, censura e discursos sobre masculinidade.

References

ANDRADE, Antônio de; REIMAO, Sandra. Tesouras enferrujadas: a censura ao cinema e à televisão brasileira após o fim do AI-5 até a promulgação da Constituição de 1988. Revista Universitária do Audiovisual, v. 6, p. 1-11, 2009.

BERG, Creuza. Mecanismos do Silêncio: expressões artísticas e censura no regime militar (1964-1984). São Paulo: EdUFSCar, 2002.

CAMPOS, Flávio de. A arte e a técnica de imaginar, perceber e narrar uma estória. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

CANNITO, Newton G.; SARAIVA, Leandro R.. Manual de Roteiro. São Paulo: Conrad, 2004.

CAVALCANTI, Leonardo. Estou Anacrônica. Correio Braziliense, Brasília, 25 de abr. de 2010, p. 12.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador. Vol. 2: Uma história dos Costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.

FELIZARDO, Cristina Kessler. Erotismo à brasileira: o ciclo da pornochanchada. Sessões do Imaginário, v. 22, 2009.

FERRO, Marc. Cinema e História. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FICO, Carlos. A negociação parlamentar da anistia de 1979 e o chamado ‘perdão aos torturadores’. Revista anistia política e justiça de transição, Brasília, v. 4, p. 318-333, 2010.

FICO, Carlos. Como eles agiam. Rio de Janeiro: Record, 2001.

FICO, Carlos. “Prezada Censura”: cartas ao regime militar. Topoi , Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 251-286 2002.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro, Forense Universitária. 1997.

FOUCAULT, Michel. Dits et écrits, des espaces autres. In: Architecture, Mouvement, Continuité, n. 5, outubro, 1984. p. 752-762.

FOUCAULT, Michel. De espaços outros. Estudos avançados, São Paulo, v. 27, n. 79, p. 113-122, 2013 .

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GOMES, Romulo Gabriel de Barros. Pornochanchadas: Discursos misóginos na ditadura civil-militar brasileira. Anais do VI Colóquio de História Faces de Cultura na História: 100 Anos de Luiz Gonzaga, 2012, Recife: FASA, 2012. p. 173-178.

GOMES, Romulo Gabriel de Barros. Clube das Infiéis: diálogos entre a produção erótica e identidade masculina no regime civil-militar brasileiro. Contemporâneos: Revista de Artes e Humanidades, v. 1, p. 1-22, 2016.

GOMES, Romulo Gabriel de Barros. Império do desejo e da anarquia: o cinema erótico politicamente engajado de Carlos Reichembach. Contemporâneos: Revista de Artes e Humanidades, v. 1, p. 1-29, 2017.

KOLLONTAI, Alexandra. A Nova Mulher e a Moral Sexual. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

LAGO, Mara Coelho de Souza. Feminismo e psicanálise, ainda... Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 618-625, 2001.

MOSSE, George. The Image of Man: The Creation of Modern Masculinity. New York: Oxford University Press, 1996.

SMITH, Anne-Marie. Um acordo forçado: o consentimento da imprensa à censura no Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2000.

SILVA, Sandro José de. Desviados nos espaços da urbe: A “topografia” da homossexualidade masculina na cidade do Recife entre os anos de 1970 a 1980. In: I Colóquio Internacional Brasil e Portugal: Nossa História ontem e hoje, 2007, Recife. I Colóquio Internacional Brasil e Portugal: Nossa História ontem e hoje. Recife: EDUFRPE, 2007. v. 01. p. 01-10.

VIEIRA, Rejane. Revolução dos costumes e gênero: Uma análise da transformação dos costumes femininos e a influência da moda nas décadas de 60 e 70 em Florianópolis. 2004. Disponível em: http://www.administradores.com.br/_resources/files/_modules/academics/acad emics_781_20100228182530ffbb.pdf. Acesso em: 04 jun. 2014.

WELZER-LANG, Daniel. A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 460-482, 2001.

WERNECK VIANNA, Luiz. Revolução passiva e república. In: WERNECK VIANNA, Luiz. A modernização sem o moderno: análises de conjuntura na era Lula. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira/ Rio de Janeiro: Contraponto, 2011. p. 191.

YI, Mi-Kyung. Triste falo: uma imagem da relação mãe-filha. Tempo psicanal. Rio de Janeiro, v. 45, n. 2, p. 367-381, dez. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-48382013000200008. Acesso em: 20 nov. 2020.

Published

2020-11-18

How to Cite

GOMES, R. G. de B. Ultrajant Bodies, Disclosed Discourses: Clashes Between Cinematographic Erotic Industry and the Federal Censorship During Brazilian Civil-Military Dictatorship. Saeculum, [S. l.], v. 25, n. 43 (jul./dez.), p. 325–342, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2020v25n43.54191. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/article/view/54191. Acesso em: 17 jul. 2024.