History and Literature, silence or announce? The dilemmas of African slavery in the writing of Joaquim Manuel de Macedo in 19th century Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.59874

Keywords:

História do Brasil, Ensino de História, Literatura, Escravidão, Joaquim Manuel de Macedo (1820-1882)

Abstract

Physician Joaquim Manuel de Macedo (1820-1882) was a novelist, historian, teacher and author of textbooks on the History of Brazil, establishing himself as one of the most read authors during the Second Reign, especially his Lessons on the History of Brazil, published from 1861 onwards. Active member of the Brazilian Historical and Geographical Institute and of the Colégio Pedro II, in his vast historical-literary production, he sought a writing that would meet the Project of national construction by the Monarchy. For such an undertaking, a subject became particularly delicate, namely, blacks and slavery. Given the wealth and possibilities of this character, this essay aims to examine the manifestations (or their absences) about blacks and slavery in nineteenth-century Brazil by Macedo. In addition, it seeks to verify which means, strategies and areas of knowledge privileged by the author to express his opinions on this topic so delicate for the literate imperial elite of the Court of Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renilson Ribeiro, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em História Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com estágio pós-doutoral em Educação na Universidade de São Paulo (USP). Professor associado do Departamento de História, Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem e ProfHistória – Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Luis César Castrillon Mendes, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutor em História, com estágio pós-doutoral em Estudos de Linguagem, pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professor adjunto do Curso de História e do Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

AMARAL, Skaryse Piroupo. Uma nação por fazer – escravos, mulheres e educação nos romances de Joaquim Manuel de Macedo. Dissertação (Mestrado em História). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2001.

ANDRADE, Vera Lúcia Cabana. Historiadores do IHGB catedráticos do Colégio Pedro II no Império. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro. Rio de Janeiro, vol. 168, n. 434, p. 219-232, 2007.

ANDREWS, Georges Reid. Negros e Brancos em São Paulo (1888-1988). Bauru: Edusc, 1998.

AZEVEDO, Celia Maria M. Onda negra, medo branco: o negro no imaginário das elites – século XIX. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

AZEVEDO, Celia Maria M. Abolicionismo: Estados Unidos e Brasil, uma história comparada (século XIX). São Paulo: Annablume, 2003.

AZEVEDO, Celia Maria M. Imagens da África e da Revolução do Haiti no Abolicionismo dos Estados Unidos. Anais da Biblioteca Nacional. Rio de Janeiro, n. 116, p. 51-66, 1996.

BANN, Stephen. As invenções da história: ensaios sobre a representação do passado. São Paulo: Ed. Unesp, 1994.

BHABHA, Homi K. O terceiro espaço. Entrevista concedida a Jonathan Rutherford. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro, n. 24, p. 35-41, 1996.

CARBONIERI, Divanize. Pós-Colonialidade e Decolonialidade: rumos e trânsitos. Revista Labirinto. Porto Velho, ano XVI, n. 24, p. 280-300, 2016.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CHALHOUB, Sidney. Visões da liberdade: uma história das últimas décadas da escravidão na corte. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala. Rio de Janeiro: Record, 2002.

FREYRE, Gilberto. O novo mundo nos trópicos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. Construtores de identidades: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu, 2004.

GILROY, Paul. Entre campos: nações, culturas e o fascínio da raça. São Paulo: Annablume, 2007.

HALL, Stuart. Quando foi o pós-colonial? Pensando no limite. In: HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013, p. 101-129.

KODAMA, Kaori. Os índios no império do Brasil: A etnografia do IHGB entre as décadas de 1840 e 1860. Rio de Janeiro: Fiocruz; São Paulo: Edusp, 2009.

MACEDO, Joaquim Manuel de. O Imperial Colégio de Pedro II. In: MACEDO, Joaquim Manuel de. Um passeio pela cidade do Rio de Janeiro. Brasília: Edições do Senado Federal, 2005.

MACEDO, Joaquim Manuel de. As vítimas-algozes – quadros da escravidão. São Paulo: Scipione, 1991.

MACEDO, Joaquim Manuel de. Lições de história do Brasil para uso dos alumnos do Imperial Collegio de D. Pedro II. Rio de Janeiro: B. L. Garnier, t. 1, 1861.

MACEDO, Joaquim Manuel de. Lições de história do Brasil para uso dos alumnos do Imperial Collegio de D. Pedro II. Rio de Janeiro: D. J. G. Brandão, t. 2, 1863.

MACEDO, Joaquim Manuel de. Lições de história do Brasil para uso nas escolas de instrução primária. Rio de Janeiro: Garnier, 1875. [1865].

MACHADO, Maria Helena P. T. Crime e escravidão – Trabalho, luta e resistência escrava nas lavouras paulistas – 1830-1888. São Paulo: Brasiliense, 1987.

MACHADO, Maria Helena P. T. O plano e o pânico – Os movimentos sociais na década da abolição. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ/Edusp, 1994.

MALERBA, Jurandir. Teoria e história da historiografia. In: A história escrita. Teoria e história da historiografia. São Paulo: Contexto, 2006, p. 11-26.

MARTIUS, Karl F. P. Como se deve escrever a História do Brasil. In: O estado dos autóctones no Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1982 [Monografia publicada originalmente na Revista do IHGB – Rio de Janeiro, t. 6, 1844].

MATTOS, Selma Rinaldi. O Brasil em lições: a história como disciplina escolar em Joaquim Manuel de Macedo. Rio de Janeiro: Access, 2000.

MELO, Ciro Flávio C. B. Senhores da História: a construção do Brasil em dois manuais didáticos de História na segunda metade do século XIX. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Universidade de São Paulo, 1997.

MENDONÇA, Joseli Maria N. M. Entre a mão e os anéis. A Lei dos Sexagenários e os caminhos da abolição no Brasil. Campinas: Ed. Unicamp/Cecult, 1999.

MOREIRA, Ana Lúcia et al. Reflexões sobre a presença do negro na História brasileira: uma proposta alternativa para a prática pedagógica. In: Anais do II Seminário Perspectivas do Ensino de História. São Paulo, Feusp/Anpuh, 1996.

PINSKY, Jaime. Nação e ensino de História no Brasil. In: PINSKY, Jaime (org.). O ensino de história e criação do fato. São Paulo: Contexto, 1994, p. 11-22.

REIS, José Carlos. As identidades do Brasil: de Varnhagen a FHC. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1999.

RIBEIRO, Renilson Rosa. O Brasil inventado pelo Visconde de Porto Seguro. Francisco Adolfo de Varnhagen, o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e a construção da ideia de Brasil-Colônia no Brasil-Império (1838-1860). Cuiabá: Entrelinhas, 2015.

SAID, Edward W. Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SANTOS, Boaventura Souza. Descolonizar El saber reinventar El poder. Montevidéu: EdicionesTrilce, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.

SÜSSEKIND, Flora. As vítimas-algozes e o imaginário do medo. In: MACEDO, Joaquim Manuel de. As vítimas-algozes – quadros da escravidão. São Paulo: Scipione, 1991, p. xxi-xxxviii.

WHITE, Hayden. Trópicos do Discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1994.

VARNHAGEN, Francisco Adolfo, Visconde de Porto Seguro. Varnhagen: História, seleção de excertos da História geral do Brasil e História da Independência do Brasil, organizada por Nilo Odália. São Paulo: Ática, 1979.

Published

2022-07-08

How to Cite

RIBEIRO, R.; MENDES, L. C. C. . History and Literature, silence or announce? The dilemmas of African slavery in the writing of Joaquim Manuel de Macedo in 19th century Brazil. Saeculum, [S. l.], v. 27, n. 46 (jan./jun.), p. 66–83, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.59874. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/article/view/59874. Acesso em: 30 jun. 2024.