Indigenous sociodiversities: challenges of thepresent time for teaching History

Authors

  • Edson Hely Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60382

Keywords:

Indigenous, Sociodiversities, Teaching, Questions, History

Abstract

Based on their protagonisms, indigenous people claim sociodiversities, the various forms of being indigenous with different sociocultural expressions, claiming the recognition of rights, raising questions about the place of indigenous peoples in narratives about the History of Brazil, in discussions about ethnic-racial relations in Education, in teaching practices and in the teaching of History. Critically studying indigenous peoples is recognizing them as part of our society, occupying different spaces, producing knowledge, questioning the history of Brazil, asserting themselves as historical and contemporary subjects of rights. And, above all, to rethink the generic, superficial, prejudiced images and discourses in the contents and pedagogical practices about the so-called “Indians”, and thus overcome the many stereotypes, misunderstandings and prejudices. It is (re)knowing rights established in the Federal Constitution approved in 1988 and in force, as well as ratified in the LDB and in subsequent legislation, understanding the meanings that represent the indigenous sociodiversities in our country. These are challenges of the present time for teaching History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edson Hely Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Titular de História da UFPE, possui Pós-Doutorado em História na UFRJ (2013). Pós-Doutorado na UFC 2020). Doutor em História Social pela UNICAMP (2008) Mestre em História pela UFPE (1995). Professor efetivo no Centro de Educação/Col. de Aplicação da UFPE; Lecionando no Programa de Pós-Graduação em História/UFCG (Campina Grande/PB), no PROFHISTORIA-Rede de Mestrado Profissional em Ensino de História/UFPE e no Programa de Pós-Graduação em História na UFRPE.

References

Fontes

BRASIL. Diretrizes Operacionais para a implementação da história e das culturas dos povos indígenas na Educação Básica, em decorrência da Lei nº 11.645/2008. Parecer CNE/CEB nº 14/2015. Brasília/DF, D.O.U. de 18/4/2016, Seção 1, p. 43.

BRASIL. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Sobre a obrigatoriedade do ensino da temática “História e Cultura Afro-brasileira e Indígena” na Educação Básica. D.O.U, Brasília/DF, 11 mar. 2008.

Referências

BANIWA, Gersem. Educação Escolar Indígena no Século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; MESQUITA, Ilka Miglio de. Ensino de História com questões sensíveis. Pensar a Educação em Revista, Florianópolis/Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 1-18, jun.-ago. 2020.

LAMAS, Fernando Gaudereto; VICENTE, Gabriel Braga; MAYRINK, Natasha. Os indígenas nos livros didáticos: uma abordagem crítica. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 2, n. 1, p. 124-139, 2016.

LUCIANO, Gersem dos Santos (Gersem Baniwa). Educação para manejo do mundo: entre a escola ideal e a escola real. Rio de Janeiro: Contra Capa; Laced, 2013.

NASCIMENTO, Rita Gomes do. Ensino da história e cultura indígenas: uma questão de direito. In: SILVA, Edson; SILVA, Maria da Penha da. (orgs.). Ensino da temática indígena e educação para as relações étnico-raciais. Maceió, AL: Olyver, 2021, p. 13-31.

NAZARENO, Elias; ARAÚJO, Ordália Cristina Gonçalves. História e diversidade cultural indígena na Base Nacional Comum Curricular (2015-2017). Revista Temporis, Goiás, v.18, n.1, p. 35-60, jan./jun. 2018.

NICOLINI, Cristiano; MEDEIROS, Kênia Érica Gusmão. Aprendizagem histórica em tempos de pandemia. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 281-298, mai.-ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s2178-149420210204

NUNES, Eduardo Soares. Aldeias urbanas ou cidades indígenas?: reflexões sobre índios e cidades. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 9-30, jan./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.8289

OLIVEIRA, João Pacheco de. O nascimento do Brasil e outros ensaios: “pacificação”, regime tutelar e formação de alteridades. Rio de Janeiro: Contracapa, 2016.

OLIVEIRA, João Pacheco de (org.). A viagem de volta: etnicidade, política e reelaboração cultural no Nordeste indígena. 2. ed. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2004.

SILVA, Edson. Os povos indígenas e o ensino: reflexões e questionamentos às práticas pedagógicas. Tópicos Educacionais, Recife, v. 23, n. 2, p. 89-105, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2448-0215.2017.235106

SILVA, Edson; SILVA, Maria da Penha da. “Já não se vê índios como antigamente”: a abordagem da temática indígena na escola em discussão a partir da Lei 11.645/2008. In: SOUZA, A. C. B. de; OLIVEIRA. A. de S.; LIMA, M. V. de (orgs.). Educação para as relações étnico-raciais: identidades, etnicidades e alteridades. João Pessoa/PB: CCTA/UFPB, 2016, p. 253-285.

SILVA, Maria da Penha da. Educação intercultural: a presença indígena nas escolas da cidade e a Lei nº 11.645/2008. In SILVA, Edson; SILVA, Maria da Penha da (orgs.). A temática indígena na sala de aula: reflexões para o ensino a partir da Lei 11.645/2008. 3. ed. Recife: Ed. UFPE, 2020a, p. 52-76.

SILVA, Edson; SILVA, Maria da Penha. A Lei nº 11.645/2008 e os necessários diálogos entre História, Culturas e Artes indígenas na Educação Infantil. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 33, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/2595-4377.104610

SILVEIRA, Thais Elisa Silva. Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na Região Metropolitana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016. 132f. Dissertação (Mestrado Profissional em Rede Nacional PROFHISTÓRIA). Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Faculdade de Formação de Professores).

Published

2021-12-29

How to Cite

SILVA, E. H. Indigenous sociodiversities: challenges of thepresent time for teaching History. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 203–215, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60382. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/article/view/60382. Acesso em: 22 dec. 2024.