Curriculum, History Teaching and Postcoloniality
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.67456Keywords:
Curriculum, History Teaching, Post-Colonial StudiesAbstract
The curriculum, understood as a practical-discursive element, which expresses conflicts and disputes within society, may contain components that reinforce a colonial thought, through a certain coloniality of knowledge, as well as create the possibilities for the establishment of a post-colonial thought. The article in question opens and presents the Dossier Currículo, Ensino de História e Pós-Colonialidade, which gathers texts from professionals of History teaching who work in different institutions of higher education in the country. Post-Colonial Studies have become an important theoretical lens that has been used in the field of Education and History Teaching to investigate curricula, pedagogical practices, educational policies, and non-school educational practices, especially those developed in social collectives. The present Dossier aims to stimulate and deepen the debate around the theme, bringing articles that seek to reflect on and from the theoretical scope in question. We hope that the reflections on the teaching and research practices exposed here can stimulate readers to fight against the colonialities present in school curricula and in curricula for the training of History teachers.
Keywords: Curriculum. History Teaching. Post-Colonial Studies.
Downloads
References
ALAMBERT JUNIOR, Francisco Cabral. O Brasil no espelho do Paraguai. In: MOTA, Carlos Guilherme (org.). Viagem incompleta. A experiência brasileira. Formação: história. São Paulo: Editora SENAC, 1999, p. 301-327.
AMADEO, Javier. Marxismo e teoria pós-colonialidade. In: 6º Colóquio Internacional Marx e Engels, s/d.
CAPELATO, Maria Helena. O “gigante brasileiro” na América Latina: ser ou não ser latino-americano. In: MOTA, Carlos Guilherme (org.). Viagem incompleta. A experiência brasileira (1500-2000). São Paulo: Editora SENAC, 2000, p. 285-316.
CHIAVENATTO, Júlio José. Genocídio Americano: a Guerra do Paraguai. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
COSTA, Sérgio. Desprovincializando a Sociologia: A contribuição pós-colonial. RBCS, vol. 21 nº. 60, 2006, p. 117-134. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092006000100007
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu (organização e tradução). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 02-11.
GOODSON, Yvor. A construção social do currículo. Lisboa: Editora EDUCA, 1997.
MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.
NEVES, Rita Ciotta. Os Estudos Pós-Coloniais: um Paradigma de Globalização. Babilónia: Revista Lusófona de Línguas, Culturas e Tradução, n. 6/7, p. 231-239, 2009.
NEVES, Cleiton Ricardo das; ALMEIDA, Amélia Cardoso de. A identidade do “Outro” colonizado à luz das reflexões dos estudos Pós-Coloniais. Revista Em Tempo de Histórias (UNB), n. 20, Brasília, p. 123-135, 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i20.19862
OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 26, n. 01, p. 15-40, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002
POMER, León. A Guerra do Paraguai: a grande tragédia rio-platense. São Paulo: Global, 1980.
PRYSTHON, Angela. Interseções da teoria crítica contemporânea: Estudos Culturais, Pós-colonialismo e Comunicação. Revista Eletrônica e-compós, edição 1, dezembro de 2004. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.v1i0.7
QUENTAL, Pedro de Araújo. A latinidade do conceito de América Latina. Revista GEOgraphia, vol. 14, n. 27, p. 46-75, 2012. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2012.1427.a13634
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 227-278.
SQUINELO, Ana Paula. 150 anos após - a Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Ed. UFMS, 2016a, vol. 1.
SQUINELO, Ana Paula. 150 anos após - a Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Ed. UFMS, 2016b, vol. 2. DOI: https://doi.org/10.4025/dialogos.v19i3.1136
SQUINELO, Ana Paula; TELESCA, Ignácio. 150 anos após - A Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Life, 2019, vol. 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 André Mendes Salles, Pedro Ramón Caballero Cáceres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A revista Sæculum permite aos autores a manutenção dos direitos autorais pelo seu trabalho, no entanto eles devem repassar direitos de primeira publicação ao periódico.