From folk to remix

Popular culture in the era of digital media

Authors

  • Lucas Alves de Brito Universidade Federal de Goiás
  • Ricardo Pavan Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.43082

Keywords:

Popular Culture, Remix Culture, Folk, Sample

Abstract

The article presents a comparative analysis between the folk music from popular culture and the sampled music from the remix culture. With the popularization of digital technologies, its notice the resurgence of the amateur creativity from the appropriation of forms, present on the oral tradition of folk, as well as the sampling, that questions the concept of authorship and values the collaboration and sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Alves de Brito, Universidade Federal de Goiás

Mestrando em Comunicação na linha de pesquisa Mídia e Cultura pela PPGCOM-FIC da UFG

Ricardo Pavan, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1992) e mestrado (2002) e doutorado (2011) em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, na linha de pesquisa Mídia e Cultura, e professor adjunto do Curso de Jornalismo na Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goias.

References

ALTARES, Guillermo. A origem do Natal: uma luta entre elementos religiosos e pagãos. El País. 19 dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018.

BARTHES, Roland. O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Época de Sua Reprodutibilidade Técnica. In: LIMA, L.C. Teoria da Cultura de Massa. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 221-254.

BILTON, Nick. One on One: Girl Talk, Computer Musician. The New York Times. 28 fev. 2011. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.

BURKE, Peter. Hibridismo cultural. Tradução Leila Souza Mendes. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2010.

CAMPANELLI, Vito. An Existential Perspective. In: The Routledge Companion to Remix Studies. New York: Routledge, 2015.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. Ed., 2003.

_____________. Communication Power. New York: Oxford University Press, 2009.

CHARTIER, Roger. Culture as Appropriation: Popular Cultural Uses in Early Modern France. In: Understanding Popular Culture: Europe from the Middle Ages to the Nineteenh Century. KAPLAN, Steven L. (ed.). New York: Mounton, 1984.

_____________________. Cultura popular: revisitando um conceito historiográfico. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, p. 179-192, dez. 1995. ISSN 2178-1494. Disponível em: . Acesso em: 18 jan. 2018.

DOMBAL, Ryan. Girl Talk. Pitchfork. 30 ago. 2006. Disponível em: Acesso em: 16 abr. 2018.

FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro, Sextante, 2011.

GARCIA CANCLINI, Néstor. Ni Folclórico, ni massivo: Que es lo Popular? Revista

Dialogos de la Comunicación, LIMA, Nº 17. 1997, P. 1-16.

HALL, Stuart. A identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, Henry. Invasores do Texto: fãs e cultura participativa. Tradução Érico Assim. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015.

JORDAN, Ken. Stop. Hey. What’s That Sound? In: MILLER D, Paul (org.). The Sound Unbound: Sampling Digital Music and Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press 2008.

KELLER, Daphne. The musician as thief: Digital Culture and Copyright Law. In: MILLER D, Paul (org.). The Sound Unbound: Sampling Digital Music and Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press 2008.

KOZINETS, Robert V. Netnography: redefined. 2º ed. London: SAGE Publications, 2015.

KVIFTE, Telef. Digital sampling and analogue aesthetics. 2007. Disponível em: . Acesso em: 19 jan. 2018.

LEMOS, André. Cibercultura. Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. São Paulo; Editora 34, 2004.

LESSIG, Lawrence. Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy.

London: Bloomsbury Publishing PLC, 2008.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.

MANOVICH, Lev. The Language of New Media. MIT Press, 2002.

NAVAS, Eduardo. Remix Theory: The Aesthetics Of Sampling. New York: Springer Wien,

RICOEUR, Paul. Hermeneutics and the human sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

RITCHIE, Jean. Folk Singer – obituary. The Telegraph. 3 jun. 2015. Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2018

SÁ, Simone Pereira de. A música na era de suas tecnologias de reprodução. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. E-Compós, Brasília vol. 6, ago. 2006. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2018

SILVA, Cicero Inácio da. Can I borrow your proper name? In: The Routledge Companion to Remix Studies. New York: Routledge, 2015.

Published

2019-12-18

How to Cite

DE BRITO, L. A.; PAVAN, R. From folk to remix: Popular culture in the era of digital media. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 18–35, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.43082. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/43082. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)