Notes on the Geopolitics of Media

Authors

  • Janaina Visibeli Barros Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Gilson Soares Raslan Filho Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG/ Professor

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.50881

Abstract

In the globalization of capital, communication oligopolies assume a relevant role as discursive and economic agents, using their communication networks and data transmission resources. The cultural goods that the media oligopolies cross territories, and participate in the formation of consensus under the contemporary logic of flexible capital accumulation and the maintenance of the status quo. Based on the spatial articulation of symbolic, economic and political powers (WEBER, 1999), this text is interested in discussing the geopolitics of the media, according to the postulates developed by the French geographer Philippe Boulanger (2014). The articulation of concepts arising from the geopolitics of media and communication contributes to investigations about power disputes between agents in territories.

Keywords: Communication. Geopolitics. Media. Power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Visibeli Barros, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) nos cursos de Jornalismo e Comunicação Social. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas das Poéticas do Cotidiano (EPCO).

Gilson Soares Raslan Filho, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG/ Professor

Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade de São Paulo (USP). Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) nos cursos de Jornalismo e Comunicação Social. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas das Poéticas do Cotidiano (EPCO).

Published

2020-09-30

How to Cite

VISIBELI BARROS, J. .; RASLAN FILHO, G. S. . Notes on the Geopolitics of Media. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 3–16, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.50881. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/50881. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Media and Society

Most read articles by the same author(s)