Capital at the service of good?
Female empowerment advertising and the colonization of gender representations
Keywords:
advertising, gender representations, cultural industry, hegemony, Power relationsAbstract
From a server in a bikini to a symbol of strength, the transformations in the representations of advertising campaigns say a lot about the social constructions circulating on the issue of gender, especially on the issue of feminine. This text seeks to answer a fundamental question: what mediates the representation of a body as a product of a brand? To respond, the work is supported by theories about the direct action of capital, the cultural industry, power relations and the imprisonment of bodies. In the end, we intend to conduct a theoretical reflection on how the colonization of gender representations is engendered.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; BENJAMIN, Walter. Indústria Cultural : Revisando Adorno E Horkheimer. Movendo Idéias, v. 8, n. 13, p. 13–22, 2003.
ALTHUSSER, L. 1980. Ler o Capital. V. 2. Rio de Janeiro: J. Zahar Editores. ALTHUSSER, L. 1999. Sobre a reprodução. Petrópolis: Vozes.
ANTUNES, Anderson. Gisele Bundchen is still outperforming the dow. Forbes, Jersey City, Nov. 2011. Disponível em: https://www.forbes.com/sites/linhnguyen/2018/11/09/fortune- magazine-chatchaval-jiaravanon-thailand-billionaire-dhanin-chearavanont-cp- group/?sh=28a63e18d399. Acesso em: 10 jul. 2021.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulações. Lisboa: Relógio D’Água, s/d.
BAUDRILLARD, Jean. Sociedade do consumo. Lisboa: Ed. 70, 2007.
BAUMAN, Zygmunt. (2013). A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1960.
BUTLER, Judith. Regulações de Gênero*. n. 42, p. 249–274, 2014.
CARRASCOZA, João A. CASAQUI, Vander; HOFF, Tânia. A publicidade da Coca-Cola “Happiness Factory” e o imaginário do sistema produtivo na sociedade de consumo. In: Dossiê Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo. Vol 1. P. 65-77. 2007
CARRASCOZA, João Anzanello . Um duplo mapa da cultura, do consumo e do capitalismo. Galáxia [en linea]. 2017, (36), 217-219[fecha de Consulta 4 de Octubre de 2023]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=399658325016
CARRASCOZA, João Anzanello. Como a publicidade produz o sonho de consumo? In: Estratégias criativas da publicidade: consumo e narrativa publicitária. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
CARRASCOZA, João Anzanello. Publicidade: o sonho de consumo e a realidade da produção. In: BACCEGA, Maria Aparecida (org). Comunicação e cultura do Consumo. São Paulo. Atlas. 2008
FEDERICI, S. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
GONZÁLEZ, Lélia. “Racismo e sexismo na cultura brasileira”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
LAURENTIS, T. de. Technologies of gender, essays on theory, film and fiction. Bloomington, Indiana, University Press, 1987.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política: Livro I: O Processo de Produção do Capital. São Paulo: Ed. Boitempo, 2013.
OLIVEIRA, D. Ação direta do capital: o poder do capitalismo contemporâneo. in: Revista de Psicologia Política n. 15 (no prelo).
REUTERS Institute. Digital News Report 2023. Oxford: Reuters Institute; University of Oxford, 2023. Disponível em https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023.
ROCHA, Everardo P. Guimarães. Magia e Capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo. Brasilense. 2011.
SIMIONATTO, Ivete. Classes subalternas, lutas de classe e hegemonia: uma abordagem gramsciana. Revista Katálysis, v. 12, n. 1, p. 41–49, 2009.
SWAIN, Tania Navarro. Feminismo E Representações Sociais: a Invenção Das Mulheres Nas Revistas Femininas. História: Questões & Debates, v. 34, n. 1, p. 11–44, 2001.
TEIXEIRA, Jacqueline Moraes. Curso de Extensão FFLCH/USP: "Poder e performatividade pública: introdução a Judith Butler e Michel Foucault". São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/playlist?list=PLy0IdlptYwJYP0ai263znT4- gokzf8fi1. Acesso em: 10 jul. 2021.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e materalismo. São Paulo: Unesp, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gilson Soares Raslan Filho, JANAINA VISIBELI BARROS, Marina Andrade Raslan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).