You better be joking

the circulation of meanings in Euphoria memes

Authors

  • Marlon Santa Maria Dias Universidade do Vale do Rio dos Sinos https://orcid.org/0000-0002-0175-9217
  • Milena Fidelis Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Keywords:

Serial fiction, Discursive Circulation, Meme, Euphoria

Abstract

The article investigates the production of meanings about the series Euphoria (HBO), directed to the young public and whose central theme is the problematic use of drugs and sexuality. To this end, we analyze internet memes produced from the series and collected in social media in 2022. The theoretical discussion presents the concepts of serial fiction and internet memes, as well as discursive circulation, which serves as a methodological operator. The semiotic analysis identifies the senses offered by the images, focusing on appropriation and creation made in the memes. The results point to the recurrence of memes that reiterate senses of humiliation and violence, indicating plots, characters and themes with which fans most identify.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Santa Maria Dias, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutorando em Ciências da Comunicação na Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Mestre em Comunicação e bacharel em Comunicação Social, habilitação em Jornalismo, pela Universidade Federal de Santa Maria.

Milena Fidelis, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Graduated in Journalism from the Community University of the Chapecó Region (Unochapecó). During her undergraduate studies, she received a scholarship from the Santa Catarina University Scholarship Program (Uniedu). Member of the Research Group Ecrã - Imagem e Cultura Digital.

References

ALLRATH, Gaby; GYMNICH, Marion; SURKAMP, Carola. Introduction: Towards a narrator of TV Series. In: ALLRATH, Gaby; GYMNICH, Marion (ed.). Narrative Stategies in Television. London: Palgrave Macmillan London, 2005, pp. 1-43.

ANDREJEVIC, Mark. Watching Television Without Pity. Television & New Media, [S.l.], v. 9, n. 1, pp. 24-46, 2008.

CHAGAS, Viktor. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. BIB, São Paulo, n. 35, pp. 1-22, 2021.

COUTINHO, Lúcia. “É simplesmente diferente para meninas”: amor e sexo em seriados de teen drama. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, pp. 351-370, 2017.

FAUSTO NETO, Antônio. Circulação: trajetos conceituais. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 6, n. 2, pp. 8-40, 2018.

GARCÍA-MUÑOZ, Núria; FEDELE, Maddalena. Television fiction series targeted at young audience: plots and conflicts portrayed in a teen series. Comunicar, Huelva, n. 37, v. 19, pp. 133-140, 2011.

GUARINOS-GALÁN, Virginia. Televisual Teenager Phenomena. Adolescent Prototypes in TV Series in Spain. Comunicar, [S.l.], v. 17, n. 33, pp. 203-211, 2009.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LEAL-TOLEDO, Gustavo. Em busca de uma fundamentação para a memética. Trans/Form/Ação. Marília, v. 36, n. 1, p. 187-210, 2013.

LEIROS, Dandara; SILVA, Daniel Rios; CHAGAS, Viktor. Você não sabe de nada, Jon Snow: Difusão e reapropriação dos memes de seriados televisivos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intercom, 2015.

MACHADO, Heitor Leal. As pesquisas sobre ficção seriada: um estudo da produção acadêmica brasileira de 2013 a 2017. GEMInIS. São Carlos, v. 9, n. 2, pp. 4-28, 2018.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis: Vozes, 2015.

MOSELEY, Rachel. The Teen Series. In: CREEBER, Glen (ed.). The Television Genre Book. London: Bloomsbury, 2015, pp. 52-54.

PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia de televisão. São Paulo: Moderna, 1998.

REBOUÇAS, Davi; INOCÊNCIO, Luana. ‘Brace yourselves, the zuera is coming’: memes, letramento midiático digital e apropriação criativa dos fãs de Game of Thrones no Facebook. Periferia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, pp. 153-177, 2019.

RECUERO, Raquel. Mídia social, plataforma digital, site de rede social ou rede social? Não é tudo a mesma coisa? Medium, 9 jul. 2019.

RIOS, Daniel. Dinâmicas na circulação de mems em fandoms de séries televisivas. Revista Ação Midiática, Curitiba, n. 22, p. 17-37, jul./dez. 2021.

ROSA, Ana Paula da. Visibilidade em fluxo: os níveis de circulação e apropriação midiática das imagens. Interin, Curitiba, v. 21, n. 2, pp. 60-81, 2016.

SILVA, Daniel Rios. Séries televisivas e memes de internet: dinâmicas de sociabilidade na produção de fãs brasileiros. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

SHIFMAN, Limor. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: The MIT Press, 2014.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2005.

Published

2024-11-15

How to Cite

DIAS, M. S. M.; FIDELIS, M. You better be joking: the circulation of meanings in Euphoria memes . Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 21, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/69573. Acesso em: 18 nov. 2024.