For an understanding of the asymmetries in public communication:

intersections between public relations, organizations, and legitimacy in the media ecosystem

Authors

  • Rodrigo Mauricio Soares Universidade do Estado da Bahia

Keywords:

Public Relations, Public Communication, Legitimacy

Abstract

This work articulates theoretical aspects surrounding the contributions of public relations to the attainment of organizational legitimacy, discussing how PR practices can influence this process and result in the strengthening of the public sphere of communication. It fosters a dialogue between the legitimacy concepts present in Wæraas (2020) and Barrichello (2008, 2021), correlating them with the perspectives on public relations addressed by Peruzzo (1986) and Pereira (2017), while also considering the notions of public communication used by Zémor (1995) and López (2013). The methodological approach includes bibliographic research (Marconi;Lakatos, 2010) as the guiding procedure for the article, aiming to systematize and correlate different perspectives on the investigated phenomenon. It highlights how accountability, originating from public administration, has expanded to the private sector, requiring companies to adopt greater transparency. As a result, it positions public relations from a strategic perspective, discussing points of tension between organizational interests, democratic values, and the public interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASHFORTH, B.; GIBBS, B. The double-edge of organizational legitimation. Organization Science, v. 1, n. 2, p. 177-194, 1990. DOI: 10.1287/orsc.1.2.177.

BARICHELLO, Eugenia; SCHEID, Daiane; KEGLER, Jaqueline; ABAID, Camille; CARVALHO, Clarissa. Visibilidade midiática, legitimação e responsabilidade social: Dez estudos sobre as práticas de comunicação na Universidade. 2021.

BARRICHELLO, Eugênia M. da Rocha. Apontamentos em torno da visibilidade e da lógica de legitimação das instituições na sociedade midiatizada. In: DUARTE, Maria E. Bastos; CASTRO, Maria Lilia Dias de (Org.). Em torno das mídias. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 237-249.

BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

CHRISTENSEN, Lars; LANGER, Roy. Public Relations and the Strategic Use of Transparency: Consistency, Hypocrisy, and Corporate Change. In: Annals of International Communication Association Annual Conference, Quebec, Canadá, maio 2008.

DAS GRAÇAS RUA, Maria. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. Manuscrito, elaborado para o Programa de Apoio a Gerência Social no Brasil. Banco Interamericano de Desenvolvimento: INDES, 1997.

DIMAGGIO, P. J.; POWELL, W. W. The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, v. 48, n. 2, p. 147, 1983. DOI: 10.2307/2095101.

DUARTE, Jorge. Sobre a emergência do(s) conceito(s) de comunicação pública. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul (SP): Difusão, 2011.

EDWARDS, Lee; HODGES, Caroline E. M. (eds.). Public relations, society & culture: theoretical and empirical explorations. London; New York: Routledge, 2011.

EDWARDS, Lee. Defining the ‘object’ of public relations research: a new starting point. Public Relations Inquiry, v. 1, n. 1, p. 7-30, 2011.

FERRARI, M. A. A prática das Relações Públicas no cenário brasileiro e latino-americano. In: FERRARI, M. A.; FRANÇA, F. Relações Públicas: teoria, contexto e relacionamentos. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão, 2011. p. 197-246.

FREDRIKSSON, M. On Beck: risk and subpolitics in reflexive modernity. London: Routledge, 2009.

HEATH, R. L. A rhetorical enactment rationale for public relations: The good organization communicating well. In: HEATH, R. L. (Ed.). Handbook of public relations. Thousand Oaks, CA: Sage, 2001. p. 31-50.

HENRIQUES, M. S.; SILVA, Daniel Reis. Reposicionando a noção de influência nas relações públicas: articulações teóricas preliminares e perspectivas de estudo. In: FARIAS, L. A.; LEMOS, E.; REBECCHI, C. N. (Org.). Opinião pública, comunicação e organizações: convergências e perspectivas contemporâneas. 1. ed. São Paulo: Abrapcorp, 2020. v. 1, p. 69-88

L’ETANG, J.; PIECZKA, M. Critical perspectives in public relations. London: International Thomson Business Press, 1996.

LÓPEZ, Juan Camilo Jaramillo. Experiencia de la Comunicación Pública. Canadá, 2003.

PEREIRA, Else Lemos Inácio. A era pós-disciplinar e o ambiente contemporâneo de relações públicas: cosmovisão ampliada da disciplina. 2017. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi: 10.11606/T.27.2017.tde-23052017-153254. Acesso em: 01 jul. 2024.

PERUZZO, C. M. K. Relações Públicas no modo de produção capitalista. São Paulo: Summus, 1986.

PINHO, José Antonio Gomes de; SACRAMENTO, Ana Rita Silva. Accountability: já podemos traduzi-la para o português? Revista de Administração Pública, v. 43, p. 1343-1368, 2009.

SIMÕES, Roberto Porto. Relações públicas: função política. São Paulo: Summus, 1995. 250 p.

STREECK, W.; SCHMITTER, P. (Orgs.). Private Interest Government: Beyond Market and State. London: Sage Publications, 1985.

STRÖMBÄCK, J.; KIOUSIS, S. Political Public Relations: Principles and Applications. New York: Routledge, 2011.

TOTH, E. L. Reflections on the field. In: HEATH, R. L. (Ed.). The SAGE handbook of public relations. Thousand Oaks, CA: Sage, 2010. p. 711-722.

WÆRAAS, A. Public Sector Communication and Organizational Legitimacy. In: LUOMA-AHO, V.; CANEL, M. (Eds.). The Handbook of Public Sector Communication, 1ª ed. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2020. p. 45-58. https://doi.org/10.1002/9781119263203.fmatter.

ZÉMOR, Pierre. La Communication publique. Paris: PUF, 1995. Tradução resumida do livro: Elizabeth P. Brandão. Disponível em: https://comunicacaopublicaufes.files.wordpress.com/2011/12/comunicacaopublica-pierrezemor-traducao.pdf. Acesso em: abr/2024.

Published

2024-11-18

How to Cite

SOARES, R. M. For an understanding of the asymmetries in public communication: : intersections between public relations, organizations, and legitimacy in the media ecosystem. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/70943. Acesso em: 22 nov. 2024.