A knowledge taxonomy in the context of organizational routines: an study in a public university

Autores/as

  • Sergio Evangelista Silva Universidade Federal de Ouro Preto http://orcid.org/0000-0002-3507-518X
  • Luciana Paula Reis Universidade Federal de Ouro Preto
  • Alana Deusilan Sester Pereira Universidade Federal de Ouro Preto
  • June Marques Fernandes Universidade Federal de Ouro Preto

Palabras clave:

knowledge taxonomy, knowledge management techniques, grounded theory,

Resumen

Knowledge is one of the most important assets in organizations. While there are several studies about knowledge management, there are few texts dedicated to classifying the existing types of knowledge. As such, the concept of knowledge is overlooked in the literature. Hence, this situation poses a dilemma: how could a thing that is not well understood be adequately managed? Drawing on current knowledge taxonomies and the organizational routines concept, we address this gap by outlining a taxonomy of how knowledge is manifested in the execution and structuration of organizational routines. This taxonomy is generated through the grounding process of examining the organizational routines of an academic department in a public university. As the main result, it was identified four basic types of knowledge: stable-reproducible, problem-solving, incremental-shift, and paradigmatic-shift. As main theoretical contribution, this paper introduces a knowledge taxonomy, which is an alternative view in relation to the current taxonomies. As a practical implication, these four types of knowledge presented point out to the necessity of the development of specific knowledge management practices for each type of knowledge.

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Biografía del autor/a

Sergio Evangelista Silva, Universidade Federal de Ouro Preto

É Professor Associado da UFOP na área de Engenharia de Produção. Atua no Departamento de Engenharia de Produção do Instituto de Ciências Exatas e Aplicadas. Possui doutorado e mestrado em Engenharia de Produção pela UFSCar. É graduado em Ciência da Computação (UFSCar) e Administração Pública (UFOP).  

 

Luciana Paula Reis, Universidade Federal de Ouro Preto

É Professora Adjunta da UFOP na área de Engenharia de Produção. Atua no Departamento de Engenharia de Produção do Instituto de Ciências Exatas e Aplicadas.

Possui doutorado em Administração, e mestrado e graduação em Engenharia de Produção pela UFMG. 

 

Alana Deusilan Sester Pereira, Universidade Federal de Ouro Preto

É Professora assistente da UFOP na área de Engenharia de Produção. Atua no Departamento de Engenharia de Produção do Instituto de Ciências Exatas e Aplicadas.

Possui graduação em Sistemas de Informação pela UFOP e mestrado em Administração pela UFV. Está finalizando seu doutorado em Administração pela FGV-SP. 

June Marques Fernandes, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui doutorado em Administração pela FGV-SP, mestrado em Engenharia de Produção pela UFMG e graduação em Administração pela UNA-MG.

Publicado

2019-07-02

Cómo citar

Silva, S. E., Reis, L. P., Pereira, A. D. . S., & Fernandes, J. M. (2019). A knowledge taxonomy in the context of organizational routines: an study in a public university. Informação &Amp; Sociedade, 29(2). Recuperado a partir de https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/28679

Número

Sección

Relatos de Pesquisa