DISCLOSURE OF THE SELECTION PROCESS FOR ENTRY AND RE-ENTRY OF STUDENTS IN UNDERGRADUATE COURSES AT UFSM

The role of the media in documentary dissemination

Authors

  • Aline Márcia Prade Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Sônia Elisabete Constante Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Glaucia Vieira Ramos Konrad Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-6186.2023v11nN.1.65906

Keywords:

Admission and Re-entry, Media diffusion, Access to information

Abstract

One of the biggest challenges for institutions today is, without a doubt, the dissemination of their documents and information so that they reach their target audience in a reliable and authentic way. In this bias, the present research aims to analyze the media diffusion of the Selective Process of Admission and Re-entry of students in the Graduation courses of the Federal University of Santa Maria (UFSM), with the intention of verifying its evolution in the last years. Therefore, it refers to a descriptive research, with a qualitative approach to the problem. The main sources of analysis of the dissemination of the Admission and Re-entry Selection Process were the newspapers, the social networks of the Pro-Rectory of Undergraduate Studies (Prograd) and the official websites of the Institution. The study also presents data on access to information through the internet and cell phones (social networks), through surveys carried out by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and by the Internet Management Committee in Brazil (CGI.br). As a result, it manifests the replacement of traditional newspapers by media dissemination through social networks and official UFSM web pages. In this way, social media play a fundamental role in dissemination, enabling the public notices of the Admission and Re-entry Selection Process to reach an expressive number of citizens, providing them with access to public, free and quality Higher Education.

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Author Biographies

Sônia Elisabete Constante, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora adjunta do Departamento de Arquivologia da Universidade Federal de Santa Maria. Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Maria (1998), graduação em Desenho e Plástica Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Maria (1990), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2004), doutora em Comunicação (POSCOM/UFSM) (2018). Faz parte do Grupo de Pesquisa Núcleo de Pesquisas em Arquivologia - NPARQ - CNPq/UFSM. Tem interesse na Grande Área de Comunicação e na área de Ciência da Informação, com ênfase em Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: arquivologia, classificação, papel reciclado, memória, mídia jornal, cultura, preservação e conservação.

Glaucia Vieira Ramos Konrad, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Bacharelado em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado em História do Brasil pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Doutorado em História pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP-SP). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Santa Maria. Atua nos Programas de Pós-Graduação em História - PPGH (Mestrado e Doutorado) e Programa de Pós-Graduação Profissional em Patrimônio Cultural - PPGPC (Mestrado) e no Curso de Especialização a Distância em Gestão em Arquivos. É igualmente professora do Departamento de Arquivologia na mesma universidade. Tem experiência na área de História e Arquivologia, com ênfase em História do Brasil. É pesquisadora do Mundos do Trabalho, Estado Novo, Arquivos da Repressão, Acervos e Fontes Documentais, Arquivos Policiais e Judiciais, Arquivologia e Cinema.

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Published

2023-06-29

How to Cite

PRADE, A. M.; CONSTANTE, S. E. .; KONRAD, G. V. R. DISCLOSURE OF THE SELECTION PROCESS FOR ENTRY AND RE-ENTRY OF STUDENTS IN UNDERGRADUATE COURSES AT UFSM: The role of the media in documentary dissemination. Archeion Online, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 21–35, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2318-6186.2023v11nN.1.65906. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/archeion/article/view/65906. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Pesquisa