Theoritical-methodological assumpsions of archaeological discourse analysis – AAD: Excavating the Archeology of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18012/arf.v11i3.69869

Keywords:

Language, Speech, Announced, Archaeological Discourse Analysis, Discourse theory.

Abstract

Throughout his life, Foucault's investigations were marked by different interests and, therefore, took place in various locations. Scholars (Machado, 2009; Aquino, 2013, Veiga-Neto, 2014) point out three phases in this journey: the archaeological, centered on knowledge; a genealogical one, interested in power; and ethics, external to the constitution of the subject. Focusing on the first phase, this article records a series of theoretical-methodological assumptions of Archaeological Discourse Analysis – AAD. The findings found and noted in this article result from an excavation process for the book The Archeology of Knowledge (2008), in which Michael Foucault outlined the modus operandi he used in the treatment of the object-discourse, of specific discursive modalities, an example of madness , sexuality and medical discourse, in his youthful research. Language as a terrain for excavating discourse, the archaeological zone of discourse, the positivity of discourse (existence, objectivity, exteriority and productivity), discourse as an utterance and the enunciative constituents of discourse (referentiality, subject position, associated fields and materiality ) appear in the list of noted findings. In effect, such observations highlighted some of the assumptions that founded and guided their investigations, thus outlining the theoretical-methodological boundaries of AAD and the specific features of its approach to discourse.

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Author Biographies

Andrea Cardoso da Silva, Pós-graduação em educação da UFPB

Licenciada em Geografia (2007). Mestranda em educação pela Universidade Federal da Paraíba, UFPB. Pertencente a linha de pesquisa Estudos Culturais em Educação, orientanda do professor Dr. Erenildo João Carlos, integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Discurso e Imagem Visual em Educação - GEPDIVE. Especialista em Educação de Jovens e Adultos (2010).

Erenildo João Carlos, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Pedagogo. Doutor em Educação pela UFC (2005), mestre em Educação pela UFPB (1998), Especialista em Pesquisa Educacional (1994) e graduado em Pedagogia pela UFPB (1990). Participou da gestão do Departamento de Fundamentação da Educação como Sub-chefe e Chefe (2006-2010). Exerceu a função de Vice-Coordenador da Pós-Graduação em Educação da UFPB (gestão 2010-2012) e, atualmente, foi eleito como Coordenador do PPGE (gestão 2012-2014). Ministra, na graduação, as Disciplinas Sociologia da Educação, Fundamentos Sócio-históricos da Educação, Fundamentos da Educação de Jovens e Adultos e Alfabetização de Jovens e Adultos. Na Pós-Graduação tem ministrado as Disciplinas Pesquisa Social, Educação Brasileira, Pesquisa em Educação e Tópicos em Educação Popular: Análise Arqueológica do Discurso na EJA e Educação e Visualidade na Sociedade Contemporânea. Tem estudado e orientado, principalmente, sobre os temas: análise do discurso, educação de jovens e adultos, livro didático, uso pedagógico da imagem e educação popular. Credenciado no Programa de Pós-graduação da UFPB, em janeiro de 2008, lidera atualmente o Grupo de Estudos e Pesquisa "A Educação de Jovens e Adultos: políticas, práticas e discursos". Tem coordenado vários Projetos Institucionais na UFPB (MONITORIA, PROBEX, PROLICEN e PIBIC). Foi membro do Grupo Articulador do Fórum de Educação de Jovens e Adultos da Paraíba e do Fórum de Educação da Paraíba.

References

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Published

2025-01-14

How to Cite

Cardoso da Silva, A., & Carlos, E. J. (2025). Theoritical-methodological assumpsions of archaeological discourse analysis – AAD: Excavating the Archeology of knowledge. Aufklärung, 11(3), p.161–176. https://doi.org/10.18012/arf.v11i3.69869

Issue

Section

Articles