SCIENCE, CHILDREN'S LITERATURE, YOUTH LITERATURE AND SCIENTIFIC LITERATURE

novas conexões

Authors

  • Lucia Maria da Cruz Fidalgo Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0009-0009-0980-6549
  • Lizandra Brasil Estabel Instituto Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2024v20n2.70747

Abstract

This study is characterized as qualitative research, through a case study and aims to verify how children's literature and youth literature can be an instrument for science education in schools, enabling more dynamic and creative learning, in order to stimulate a taste for science and contribute to scientific literacy. To verify whether there is a relationship between children's literature, youth literature and scientific literacy, a survey of publications that address the aforementioned themes and are an incentive instrument for educators in order to awaken the desire and curiosity for science in students was carried out. . It is also believed that these books can contribute to the dialogue between science and literature, providing interdisciplinarity in formal and non-formal spaces such as the classroom, the library, among others and the valorization of literary production contributing to the scientific literacy of children and young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucia Maria da Cruz Fidalgo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Assistente da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) na FACC-CBG

Bibliotecária. Mestre em Educação 

Lizandra Brasil Estabel, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Informática na Educação (PGIE/UFRGS). Bacharel em Biblioteconomia (FABICO/UFRGS). 

Coordenadora da Área Acadêmica de Ciências da Informação do IFRS - Campus Porto Alegre. Coordenadora de Educação a Distância (EAD) - IFRS - Campus Porto Alegre. Professora do Curso Técnico em Biblioteconomia do IFRS - Campus Porto Alegre.  
Professora do Mestrado em Informática na Educação do IFRS - Campus Porto Alegre. Professora do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS.
Membro da Comissão Brasileira de Bibliotecas Escolares (FEBAB)
Pesquisadora do Grupo de Pesquisa LEIA da FABICO/UFRGS e IFRS (registrado no CNPq)

Prêmio de Pesquisa Emerald/CAPES - Edição 2015 na categoria Ciência da Informação, Emerald/CAPES.

Published

2024-07-25

Issue

Section

Review articles