Soundscape and sound design in the documentary Lands(2009)

Authors

  • José Francisco Serafim Universidade Federal da Bahia
  • Raquel Salama Martins Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.42156

Keywords:

Documentary, Soundtrack, Lands, Ambient sound, Film analysis

Abstract

This article start from the film analysis of the documentary Lands (2009), directed by Maya Da-Rin, to propose a reflection on the narrative and aesthetic potential of the ambient sound in cinema. The hypothesis is that there is a set of productions in contemporary Brazilian documentary that point to the same path of exploring this sonic element beyond a figurative accessory of the image. Based on the concepts of sound design and sonic hyper-realism, throughout this analysis we try to understand the ways in which the noises cease to be just a sonic back drop of the images and begin to produce senses and sensations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Francisco Serafim, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Antropologia Fílmica pela Université Paris OuestNanterre (França), professor da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da UFBA. 40170-115. Salvador (BA), Brasil.

Raquel Salama Martins, Universidade Federal da Bahia

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia. Bolsista CNPQ. 40130-000. Salvador (BA), Brasil.

References

AUMONT, Jacques & MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Edições Texto&Grafia, 2009.

CHION, Michel. A audiovisão, som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.

DESHAYS, Daniel. Pour une écriture du son. Paris: Klincksieck, 2006.

FRANÇA, Andréa. A invenção do lugar pelo cinema brasileiro contemporâneo. Rebeca: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. V.1, n.1. SOCINE, jan/jun. 2012, pp. 54-71, 2012.

FRANCE, Claudine de. Do filme etnográfico à antropologia fílmica. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2000.

HENLEY, P. Seeing, hearing, feeling: sound and the despotism of the eye in ‘visual’ anthropology. Visual anthropology review, volume 23, n. 1, pp.54-63, 2007.

MESQUITA, Cláudia. A superfície do cotidiano: uma aproximação a Acidente e Uma Encruzilhada Aprazível. In MIGLIORIN, Cezar (org.), Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2010.

OBICI, Giuliano. A condição da escuta. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

ZAN, Vitor. Faire et défairelesfrontièresindigènes: Terres et Corumbiara. Revista Polis e Psique, n.5, v. 1, pp.154-172, 2015.

Published

2019-12-16

How to Cite

SERAFIM, J. F.; SALAMA MARTINS, R. Soundscape and sound design in the documentary Lands(2009). Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1–17, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.42156. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/42156. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles