Soundscape and sound design in the documentary Lands(2009)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2019v12n1.42156Keywords:
Documentary, Soundtrack, Lands, Ambient sound, Film analysisAbstract
This article start from the film analysis of the documentary Lands (2009), directed by Maya Da-Rin, to propose a reflection on the narrative and aesthetic potential of the ambient sound in cinema. The hypothesis is that there is a set of productions in contemporary Brazilian documentary that point to the same path of exploring this sonic element beyond a figurative accessory of the image. Based on the concepts of sound design and sonic hyper-realism, throughout this analysis we try to understand the ways in which the noises cease to be just a sonic back drop of the images and begin to produce senses and sensations.
Downloads
References
AUMONT, Jacques & MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Edições Texto&Grafia, 2009.
CHION, Michel. A audiovisão, som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2008.
DESHAYS, Daniel. Pour une écriture du son. Paris: Klincksieck, 2006.
FRANÇA, Andréa. A invenção do lugar pelo cinema brasileiro contemporâneo. Rebeca: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. V.1, n.1. SOCINE, jan/jun. 2012, pp. 54-71, 2012.
FRANCE, Claudine de. Do filme etnográfico à antropologia fílmica. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2000.
HENLEY, P. Seeing, hearing, feeling: sound and the despotism of the eye in ‘visual’ anthropology. Visual anthropology review, volume 23, n. 1, pp.54-63, 2007.
MESQUITA, Cláudia. A superfície do cotidiano: uma aproximação a Acidente e Uma Encruzilhada Aprazível. In MIGLIORIN, Cezar (org.), Ensaios no real: o documentário brasileiro hoje. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2010.
OBICI, Giuliano. A condição da escuta. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
ZAN, Vitor. Faire et défairelesfrontièresindigènes: Terres et Corumbiara. Revista Polis e Psique, n.5, v. 1, pp.154-172, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).