Mediactivism the Brazilian way:
considerations on subject and power
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.46786Keywords:
Mediactivism, Subject, Identity, Narratives, Mídia NinjaAbstract
This article approaches the process of becoming a subject in the post-industrial capitalism, the issue of identity(ies), and their articulation with the processes of power relationships, from the perspective of the ethical subject (Foucault) and of the personal subject (Touraine), as well as of the notion of multitudes (Negri). Its objective is to delineate aspects of the modes of subjectivization, identities and authorship in contemporary social movements and their correlates in the social media, looking for support in contemporary Brazilian movements that took place in June, 2013, and in the media collective organization Mídia Ninja. In order to accomplish this aim, analysis of mediatic narratives is made, considering production conditions and discursive materiality, making it possible to better understand the subject and power relations in the Brazilian mediactivism.
Downloads
References
ALVIM, Moreira Davis. Foucault e o primado das resistências. Cadernos De Ética e Filosofia Política - USP, (2012), p. 22-30.
ARANTES, Paulo Eduardo. O Novo Tempo do Mundo e outros estudos sobre a era da emergência. São Paulo: Boitempo, 2014.
BENTES, Ivana. Mídia-Multidão: estéticas da comunicação e biopolíticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.
CORACINI, Maria José R. F. A Celebração do Outro na Constituição da Identidade. Organon (UFRGS), Porto Alegre, v. 17, 2003, p. 201-220.
DOWNING, John D. H. Mídia radical: rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. 2. ed. Trad. Silvana Vieira. São Paulo: Editora Senac, 2004.
FOUCAULT, Michel. Poder e Saber (1977). In: FOUCAULT, Michel. Estratégia, Poder-Saber: Ditos e escritos IV. Trad. Vera Lucia Avellar Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a, p. 223-240.
FOUCAULT, Michel. Diálogo sobre o Poder (1978). In: FOUCAULT, Michel. Estratégia, Poder- Saber: Ditos e escritos IV. Trad. Vera Lucia Avellar Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b, p.253-266.
FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito: Curso dado no Collège de France (1981-1982). 2. ed. Trad. Márcio Alves Fonseca; Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006c.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Trad. António F. Cascais e Eduardo Cordeiro. 6ª ed. Lisboa: Nova Vega, 2006d.
FOUCAULT, Michel. O Sujeito e o Poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.
GREGOLIN, Maria do Rosario. Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, n. 11, 2007, p. 11-25.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro. Janeiro: DP&A, 2006.
MASON, Paul. Pós-capitalismo: Um guia para o nosso futuro. Trad. José Geraldo Couto. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
NEGRI, Antonio. Para uma definição ontológica da Multidão. Lugar Comum: Estudos de mídia, cultura e democracia, Rio de Janeiro (UFRJ), n. 19-20, 2004, p. 15-26.
NEGRI, Antonio. La fábrica de porcelana: Una nueva gramática de la política. Trad. Susana Lauro. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2008.
PELBART, P. Biopolítica. Sala Preta, n 7, p. 57-66. 2007
TOURAINE, Alain. Um novo paradigma: para compreender o mundo de hoje. Tradução de Gentil Avelino Titton. Petrópolis: Vozes, 2006.
TOURAINE, Alain. A sociologia pública e o fim da sociedade. Caderno CRH, Salvador, v. 22, n. 56, p. 245-254, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).