Media literacy and inclusion
a proposal for the visually impaired
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.59841Keywords:
educomunicação. inclusão social. leitura crítica da mídia. tecnologia assistiva. deficiência visual.Abstract
An educommunication experience with people with visual impairment is presented. The objective was to develop critical skills on the consumption of media culture and representations about homosexuality with eight attendees of the Instituto dos Cegos in João Pessoa, Paraíba. Through audio description, which allowed the enjoyment of a short film, the research revealed both the consumption of media culture goods by people with visual impairments, as well as the intense use of digital technologies by them. On the other hand, there was little access for them to the audio description resource, which would allow them not only to consume more reliable audiovisual content, which are important cultural products today, but also its inclusion in educational processes used in educational institutions. Finally, it was also possible to verify that they reproduce certain stereotypes sometimes represented by the media.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/Educação e a construção de nova variável histórica. Artigos Nacionais, São Paulo, p.19-28, set. 2009.
BAUDRILLARD, J. D’un fragment l’autre, entretiens avec François L’Yvonnet. Paris: Albin Michel, 2001.
_____. A sociedade de consumo. Portugal: Edições 70, 2008.
BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência..
CITELLI, A. Comunicação e Educação: A linguagem em movimento. São Paulo: Senac, 2004
CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina. Introdução. In: CITELLI, Adilson Odair;
COSTA, Maria Cristina (Orgs). Educomunicação: Construindo uma nova área de
conhecimento. 2ª ed. São Paulo: Paulinas, 2011
FANTIN, M. Contextos, perspectivas e desafios da mídia-educação no Brasil. In: Ilana Eleá. (Org.). Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. 1ed.Götenburg: Nordicon, 2014, v. 1, p. 49-57.
_______. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, v. 14, n. 1, p. 27–40, 21 jul. 2011.
FREINET, Célestin. Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. Lisboa: Presença, 1969.
GIDDENS, Anthony. O que é Sociologia? In: Sociologia. 4ª Ed, Porto Alegre: Artmed, 2005.
HOPPE, B.C.A.; PINTO, G.R; OLIVEIRA, R.S. Educomunicação como tecnologia assistiva. In: POLIDO, F.B.P.; ANJOS, L.C.; BRANDÃO, L.C.C., (Orgs). Seminário Governança das Redes. Anais do III Seminário Governança das Redes políticas, internet e sociedade. Belo Horizonte: Instituto de Referência em Internet e Sociedade, 2018.
JENKINS, H. et al Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education For the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation, 2006.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4.ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MARTINEZ, L. C. El Lenguaje Total: el Plan-Deni, Cuadernos de Educación, Santiago, mar.-abr., 1971, p. 7-10.
MORAN, José Manuel. Educação, comunicação e meios de comunicação. Série Ideias n.9. São Paulo: FDE, 1994. p. 13-17.
MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo (ORGs). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo , 2010.
SILVA, Elza Cristina Gomes. Educomunicação para pessoas com deficiência: uma experiência com boletim impresso. Faculdade de Minas - FAMINAS, 2005.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011
______. Educomunicação: um campo de mediações . Comunicação & Educação. São Paulo: 12 a 24, set./dez. 2000
TORRICO, Raíra Santos. A educomunicação como forma de inclusão das pessoas com deficiência no complexo ambiente escolar. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (org.). Educomunicação: e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: Abpeducom, 2016. p. 166-173.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mariana Pícaro Cerigatto, Lígia Beatriz Carvalho de Almeida, João Paulo Queiroz Xavier Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).