Gender political violence and media competence
The case of Minas Gerais state congresswoman deputy Andréia de Jesus on Twitter
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.63933Keywords:
Gender political violence, Media competence, Social mediaAbstract
The article examines, from the perspective of political gender violence, the escalation of hate speech against the president of the Human Rights Commission of the Legislative Assembly of Minas Gerais (ALMG), deputy Andréia de Jesus (PSOL), which resulted in a death threat on her profile on the social media platform Twitter, in November 2021. Hybrid content analysis was adopted to study a corpus of offensive comments in order to understand the motivations and level of media competence of the authors. It was observed that the posts to the state congresswoman were predominantly made by men, with strong traces of emotional reasons and a high incidence of intolerance to human rights and the left.
Downloads
References
ABUÍN-VENCES, N. et al. Hate speech analysis as a function of ideology: Emotional and cognitive effects. Comunicar, v. XXX, n. 71, p. 35-45, 2022.
ALBUQUERQUE, A.; QUINAM, R. 2019. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal “professor terra plana”. Mídia e cotidiano, v. 13, n. 3, dez, 2019, p. 83-104.
AMERICANO, L. T.; PEROBELI, L; FURTUOSO, G. Competência midiática, publicidade e pandemia: um estudo sobre a comunicação das marcas na TV brasileira. Comunicação Pública [Online], v. 16 n. 30, 2021. Disponível em: http://journals.openedition.org/cp/12344.
ANDRIS, C; LEE, D.; HAMILTON, M. J.; MARTINO, M.; GUNNING, C. E.; SELDEN, J. A. The Rise of Partisanship and Super-Cooperators in the U.S. House of Representatives. Plos One, v. 10, n. 4, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0123507.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008. BAUER, Martin W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 189-217.
BUCHER, T; HELMOND, A. The Affordances of Social Media Platforms. In: BURGESS, J.; MARVICK, A.; POELL, T. (Orgs.). The SAGE Handbook of Social Media. London: SAGE, 2018, p. 233-253.
FERRÉS, J; PISCITELLI, A. Competência midiática. Dimensões e indicadores. Lumina, v. 9, n. 1, 2015. Disponível em: http://ojs2.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/21183.
FRANÇA, V. O acontecimento e a mídia. Galáxia, n. 24, p. 10-21, dez. 2012.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1988. 51ª Ed.
GIBSON, J. J. The ecological approach to visual perception. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1986.
GIBSON, J. L. Political Intolerance in the Context of Democratic Theory. In: GOODIN, R. E (Ed.). The Oxford Handbook of Political Science, 2013, p. 410-427, 2013.
GOMES, B. Violência de gênero atinge 81% das parlamentares no Congresso. Folha de S. Paulo, São Paulo, 25 jul. 2021. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/violencia-de-genero-atinge-81-das-parlamentares-no-congresso-25125079.
JOHNSON, T. S. P. Experiência, percepção e affordances: o jornalismo em smartphones no contexto brasileiro. Logos, v. 47, n. 02, p. 46-55.
JOHNSON; T. S. P; FARNESE, Pedro. Access and appropriation of journalistic news in social networks in Brazil: Refining the notion of “participation”. Communication Studies, v. 27, n. 1, p. 53-68, 2018.
HEPP, A. Da midiatização à midiatização profunda. In: FERREIRA, J.; FAUSTO NETO, A.; GOMES, P. G.; BRAGA, J. L.; ROSA, A. P. (Org.). Midiatização polarização e intolerância: entre ambientes, meios e circulações. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2020, v. 1, p. 23-38. Disponível em: https://bit.ly/3yooFny.
LIVINGSTONE, S. The participation paradigm in audience research. Communication Review, v. 16, n. 1-2, p. 21-30, 2013.
MEDIA literacy defined. National Association for Media Literacy Education, New York, 2022. Disponível em: https://namle.net/publications/media-literacy-definitions/.
PICCOLI, L. Alfabetizações, alfabetismos e letramentos: trajetórias e conceituações. Revista Educação Real, v. 35, n. 3, p. 257-275, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8961.
RECUERO, R.; SOARES, F.; ZAGO, G. Polarização, hiperpardarismo e câmaras de eco: como circula a desinformação sobre COVID-19 no Twitter. Contracampo, v. 40, n. 1, p. XXX-YYY, 2021.
RÉGIS, F. Letramentos e mídias: sintonizando com corpo, tecnologia e afetos. Contracampo, v. 39, n. 2, p. 147-163, 2020.
WAISBORD, S. The elective affinity between post-truth communication and populist politics. Communication Research and Practice, v. 4, n. 1, 17-34, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Najla Passos, Telma Johnson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).